Cezeta
Cezeta
Cezeta
Cezeta
Cezeta
Cezeta
Cezeta
Cezeta
Cezeta
Cezeta
Cezeta
Cezeta
Cezeta

Scooter-ikon gjenoppstår – elektrisk

Det er noen som tar gamle Fiat 500 eller Bobler og bygger dem om til elektrisk. En tsjekkisk bedrift går enda lenger, de bygger opp en 60 år gammel favoritt fra bunnen – og gjør den elektrisk.

Publisert Sist oppdatert

Sist jeg var i Praha begynte jeg å legge merke til at det var et mistenkelig stort antall (2 eller 3!) Cezeta-scootere på gaten. De så nesten nye ut. Og de var lydløse.

Antakelig må du også nærme deg hundreårsalderen for å ane hva jeg snakker om. Men på 50- og 60-tallet var Jawa-CZ en av ungdomsfavorittene når det var snakk om lettvektere.

De gikk ganske bra, selv om det nok var en del å utsette på bak-jernteppet-materialene som ble brukt – porøst støpejern svettet olje i betydelige mengder på en jeg hadde en gang.

Men de hadde verdens kuleste utseende. Plater ble brukt i stedet for rør, litt ala NSU, det kunne nesten se ut som antydningen til et karosseri.

Og så kom de med en scooter da. Cezeta het den, og den så minst like kul ut som motorsyklene. Her kan vi virkelig snakke om karosseri, og den hadde sågar noe så sinnssykt som en bagasjegrind over forhjulet.

(Går du til Oslo Museum finner du en tofarget versjon, med rødt sete, i vinduet hos importøren)

Aner du hva litt ekstra vekt over et forhjul gjør for en to-hjuling? Understyring heter det. Rett frem! Ikke veldig smart.

Men heldigvis hadde den store hjul, så som regel kom man levende fra det. (Peugeot hadde en lignende oppskrift, men den hadde dessuten scooter-små hjul. Utrolig at de slapp unna med det).

Men tilbake til gatescenen i Praha.

Det viser seg altså at en utflyttet engelskmann, Neil Smith, falt for denne scooteren, til de grader at i 2013 satte han i gang en forsiktig produksjon av denne, med en helt ny innmat.

Han fant en navmotor i Kina - innpå 10 kW - og kjøper Li-ion-celler fra Panasonic som hans folk bygger sammen til batteripakker.

Han leverer to versjoner, en som topper ut på 85 km/t og med en rekkevidde 120 kilometer. Den kraftigere gjør 120 km/t og har en rekkevidde på 150.

(artikkelen fortsetter)

Snart kommer det også en versjon som kan trekke en liten camping-trailer (ikke en ukjent ferieform for folk fra Tsjekkoslovakia på 60-tallet) og den vil få en rekkevidde på 250 km.

Leveringene har for lengst begynt, og på nettsiden forteller han om priser på litt over 9.000 euro. Han forteller også at du kan få levert en på døra her hjemme for 390 euro i tillegg. Den kommer med en uendelighet av farger, og med muligheter for masse utstyr.

Skikkelig kult byalternativ – men hør hva jeg sier. Ekstra bagasje tar du enten på ryggen eller tjorer fast på baksetet.

Aldri over forhjulet!

Og om du skulle falle for fristelsen å kjøpe en, så skal du vite at det fins en aktiv norsk Jawaklubb med rundt 260 medlemmer. Du kan jo sjekke om du er velkommen der med en Cezeta også.

Powered by Labrador CMS