Porsche Cayenne: Diskret entré for den nye Cayenne - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Diskret entré for den nye Cayenne
Det var noe rart med gårsdagens Cayenne-introduksjon hjemme hos Porsche i Stuttgart-Zuffenhausen. Kanskje noe som manglet? For mye symfoni, for lite drama?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Allerede da jeg leste passordet til wifi-forbindelsen stusset jeg litt: 911_carrera het det. De fleste pleier å lage et passord som passer til eventet.

Deretter den gamle sannheten om at dersom du ikke har noe å fortelle, så bruk i hvert fall masse tid, og skaff deg masse oppmerksomhet, på ikke å fortelle det du ikke har å fortelle.

Porsche hadde gått til en populærmusikk-komponist som hadde komponerte en ganske svulstig «Symphony of Life» i fire satser (du tror det kanskje ikke, men de ble kalt akter og het Symphony of Talents, Symphony of Qualities, Symphony of Experiences og Symphony of Passion!) fremført av et dyktig Praha-basert «symfoni»-orkester (type KORK) forsterket av en blåsegruppe fra Leipzig med dynamisk tillegg av noen dansere.

Annenklassisk pleide min gamle far å kalle den type musikk, men det var helt sikkert en sterk opplevelse for alle som oppfatter «De Fire Tenorer» som skikkelig musikk.

Og det siste elementet var noe jeg reflekterte over i etterkant. På tross av at bilen inneholder mengde av tekniske nyheter, og ved hjelp av masse spennende innsats har den sågar blitt 65 kg lettere enn forgjengeren, ble dette bare nevnt med fem en-linjere projisert på bakteppet i løpet av ganske kort tid.

Designer-fokus
Til gjengjeld ble sjefdesigner Michael Mauer og de to hjelperne hans, Peter Varga på eksteriør og Ivo van Hulten på interiør, brukt for alt de var verd.

Og de hadde vel egentlig ikke så mye å fortelle. En ny «power-bulge» på panseret, et tak som et blitt en centimeter lavere med en litt flatere linje bakover, og 63 millimeter større overheng gjør jo ikke akkurat at en bil får en veldig ny profil i forhold til forgjengeren.

Ivo van Hulten (det er han som gjorde det fantastiske interiøret på Mission E, og han ga meg ganske klar beskjed om at jeg kan glede meg til produksjonsversjonen også) kunne vise frem nye endringer på interiøret, først og fremst ved at de har gått enda lenger elektronisk med berøringsbrytere i midtkonsollen også, riktignok med haptiske tilbakemeldinger (de var slappe, det føltes som vibrasjoner i gele).

Men – heldigvis – han hadde beholdt noen mekaniske brytere med skikkelig klikk-tilbakemeldinger, og han hadde beholdt de to signatur-gripehåndtakene på hver side av konsollen foran.

Provokasjon
Jeg spurte Hans-Jürgen Wöhler, han er sjef for det gjenget som skal pushe den nye bilen, om han ikke hadde foretrukket noe som så litt nyere ut.

En bil der man ikke måtte være virkelig kjenner og være nødt til å kaste minst tre blikk bort på den, for å slå fast at dette var en ny modell. Kanskje en Velar ville virke mer attraktiv på dem som var ute etter nytt, forslo jeg. 

Idiot-spørsmål. Skulle tro jeg ikke hadde vært der før. Han kunne selvfølgelig ikke være enig i slikt. Han kunne heller ikke svare klart på om det kom en med lang akselavstand for Kina, syv-setere virket han slett ikke interessert i, og han kunne ikke en gang være konkret på verken hybrid (som selvfølgelig kommer, neste år) eller diesel (der det nok ikke er tatt noen beslutning om selvtennere skal tilbake). Batteri-elektrisk, derimot, det kunne vi bare glemme.

Heller ikke Michael Steiner, han sitter i Executive Board – ledergruppen – med ansvar for forskning og utvikling, ville svare på om det er en teknisk eller politisk avgjørelse at bilen debuterer uten et eneste dieselalternativ.

Sport
Og siden det viste seg at det ikke var noen andre som var veldig interessert i å snakke om de tekniske nyhetene, kastet jeg kanskje bort litt tid her, for jeg snakket mer med ham om Porsches engasjement i Formel E og om Dennis Olsen enn om teknologi – han er nemlig også ansvarlig for Porsches sportsinnsats.

Han sa for eksempel at grunnen til at de ikke hadde gått inn i Formel E før nå, var at de ville vinne Le Mans for tredje gang, da får man nemlig den store «bøtta» til odel og eie.

Han sa også at unge Olsen var flink. Han kunne selvfølgelig ikke love noe, men ga et klart inntrykk av at Dennis klatret bra oppover på den stigen de hadde oppmerksomheten rettet mot.

Se video og stort bildegalleri her

Men her er noe av alt det tekniske som ble borte. Bare hør:

  • For det første en helt ny plattform. Der du også finner Bentleys SUV og Audi Q7. Med bl.a. vektfordeler.
  • Ny 8-trinns Tiptronic og et skikkelig Traction Management-system (hvorfor sa jeg, der jeg ba dere stille spørsmål, at nå hadde Cayenne ditched dobbelclutchkassa? Cayenne har da aldri hatt PDK?)
  • Mixed Tyres (som de kaller det – forskjellige dimensjoner foran og bak) – noe som i gamle dager ble brukt for å skjule innebygde kjøreegenskap-feil. Ekstrem overstyring for eksempel. Men som nå åpenbart er her for å bedre stabiliteten. Bilen leveres for øvrig med opptil 21 tommer. (Dekk – ikke bildeskjerm!)
  • Bakakselstyring, elektrisk.
  • Aktiv luftfjæring med tre-kammer teknologi.
  • 48 Volt system til systemer som trenger slikt.
  • Skiver med tungsten-karbid overflate oppå jernet. Økt friksjon, mindre slitasje – se opp for hvite calipere.
  • Ny Advanced Cockpit og en lang rekke, lenger enn noen gang, med assistentsystemer.
  • To nyutviklede V6 turbo-motorer. 340 hk (40 flere enn sist) på «normal»-modellen. 440 (pluss 20) hester for Cayenne S.

Man skulle tro at dette var en solid meny for en solid presentasjon, men nei da. Ikke denne gangen i hvert fall. Vi får vel vente til prøvekjøringen.

Men det er i hvert fall verdt å ta med en siste nyhet – spesielt for Norge. Lavere priser, først og fremst på grunn av lavere vekt.

Foreløpig har Norge fått tildelt 200 produksjonsnummer. «Men vi satser høyere» sier Morten Scheel, daglig leder hos importøren. Hvor mange flere vil han ikke si – det henger selvfølgelig sammen med når hybriden kommer og i hvilke antall.

Men det han gjerne sier er at han gleder seg til 20-årsjubiléet om noen uker. Det har nemlig gått så lang tid siden Autozentrum Sport ble etablert – samtidig som de fikk Porsche-importen til Norge.

Det skal feires stort, på det sterkt oppgraderte Porsche-senteret i Son, og hvis han får samlet dem alle så vil de bli 140 personer. Så mange jobber i det norske Porsche-systemet nå.

PS!

Motorjournalister har en egen måte å leke «min er større enn din på». Veldig ofte dreier det seg om hvilke hoteller man bodde på i forrige uke – og hvem som betalte. Men hos Porsche var kveldens buzz: «Ser jeg deg i Zürich til helgen? På Rolls-Royce? Den nye Pahntom?»

De som var invitert dit kunne være ganske sikre på at i høyden ville 1 av 40 svare ja på den. Sånt skaper åpenbart en godfølelse hos han som leker leken.

En kompis av meg hadde det nesten-perfekte svaret. Han sa «Nei, jeg drar rett til Filmfestivalen i Venezia herfra, man kan da ikke bare drive og rote med biler...»

Men jeg (som heller ikke var invitert) syntes jeg hadde funnet et enda bedre svar. «Gidder ikke», sa jeg, «drar heller til Glemseck 101» - uten å gi nærmere forklaring og etterlot geniet som et stort spørsmålstegn. Men han torde selvfølgelig ikke spørre, han trodde han burde vite hva det er.

Nå venter jeg ikke at du heller skal vite det, men du kan sjekke det ut her. Jeg kan forsikre at heller enn til noen pompøs prøvekjøring vil jeg dra dit hvis jeg kunne velge.

Ikke bare fordi det ligger på den gamle Solitude-strekningen, men også fordi det begynner å bli Europas største motorøvelse (i år venter de 40.000) for garantert ikke-snobber.

Kjappe tekniske data:

MÅL:

Akselavstand: 2895 mm.

L/B/H: 4918/1983 (2194 med speil)/1696 mm.

Bagasjerom: 770-1710 liter.

Og – NEI, Trygve@t... – jeg fant ikke ut hva bakkeklaringen var på. Men det skal komme.

VEKT: 1985 kg (S: 2020 kg).

DRIVLINJE: V6 turbo, 2995 ccm, 340 hk, 450 Nm.

S: V6 bi-turbo, 2894 ccm, 440 hk, 550 Nm.

4x4, Tiptronic8, elektronisk kontrollert kraftfordeling.

YTELSE:

0-100 km/t m. Sport Plus: 6,2 sek (S: 5,2)

0-200 km/t m. Sport Plus: 23,9 sek (S: 18,6)

Toppfart: 245 km/t (S: 265 km/t).

FORBRUK/UTSLIPP:

0,92-0,90 l/mil. 209-205 g CO2/km.

S: 0,94-0,92 l/mil. 213-209 g CO2/km.

Bilene er typegodkjent etter NEDC, da blir prisen: kr 1.219.000 for Cayenne og kr 1.415.000 for Cayenne S.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: