img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
Kan det gjøres vakrere?
Møt Velar, et gammelt navn som pryder aller siste skrik hos Range Rover.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Velar. Opprinnelig var det navnet på det originale Range Rover-konseptet fra 1969, men nå, nesten 50 år senere, er det Land Rovers mest fremtidsrettede bil som stolt kan kalle seg Velar.

Bilen mange spådde skulle være en slags coupé-versjon av RR Sport – tenk «Range Rovers X6» – har endt opp med å bli en helt egen modell, en SUV med proporsjonene til RR Sport pakket inn i et mer kompakt ytre.

Jeg kan ikke si annet enn at jeg digger den.

I fronten kjenner vi igjen den tydelige RR-looken, med grillen og frontlyktene som trinnvis beveger seg opp og ut langs panserlinja. Frontlyktene er av det Land Rover kaller «matrise-laser»-typen.

Det betyr LED-matriselys med laserlys for ekstra langlys. Laserlysene har en rekkevidde på 550 meter – omtrent det dobbelte av hva gode xenon- eller LED-langlys presterer.

Og om du syns bilen ser litt konsept-aktig ut, er det nok på grunn av dørhåndtakene. Løsningen med dørhåndtak som går helt i flukt med karosseriet er lånt fra Jaguar F-Type, og gir Velar et litt annet uttrykk enn vi er vant til fra Range Rover.

Reduksjonisme
Konseptfølelsen fortsetter innvendig, hvor dashbordet ser ut til å bare være blanke, glatte overflater helt til tenningen skrus på. Da vekkes tre store skjermer til live: Instrumentskjermen, infotainmentskjermen og kjøretøyskjermen.

Den sistnevnte styrer bilens funksjoner som klimaanlegg, kjøremodus, offroad-program og så videre.

Hele dashbordet er ifølge Land Rover designet med ståltro på «reduksjonisme». Kun tre fysiske brytere er å finne: To kontrollhjul som hovedsakelig brukes til å justere temperaturen i interiøret, men som også fungerer som styrehjul for flere av bilens støttefunksjoner, og en egen volumbryter.

Alle andre funksjoner styres via kapasitive berøringsknapper eller skjermene. Det er lov å være litt skeptisk til slike løsninger, ettersom de ofte krever at man tar øynene av veien for å finne riktig knapp – men det fungerer kurant nok i nye Porsche Panamera, så da får vi tro Land Rover har knekt koden også.

Les også: Porsches stasjonsvogn er endelig offisiell.

(saken fortsetter)

Off-road
Plattformen deler Velar med Jaguar F-Pace. Et godt utgangspunkt, som i Velar skal være enda mer kapabelt både på og utenfor veien. Terrain Response 2 kaller de systemet som sørger for ekte Land Rover-egenskaper når veien slutter, men du fortsatt må ta deg frem.

65 centimeter vadedybde er ikke å kimse av, mens 25,1 centimeter bakkeklaring nok oftere kommer godt med. Dette er riktignok tall for bilen utstyrt med luftfjæring – for biler med stålfjærer snakker vi om henholdsvis 60 og 21,3 centimeter.

Luftfjæring er for øvrig standard på V6-modellene av Velar. F-Pace-plattformen gjør at motorene fra Jaguar-SUV-en også blir å finne i Velar.

Det betyr Ingenium-motorer som innstegsvarianter – 2-liters bensin- og dieselmotorer. Dieselutgavene er 180 og 240 hestekrefter sterke, mens bensinmotoren har 250 hestekrefter. En 300-hesters 2-liter bensin blir tilgjengelig på et senere tidspunkt.

En V6-diesel med 300 hester og hele 700 Newtonmeter blir nok drømmemotoren til denne bilen (den er en perfekt match med større RR Sport, i hvert fall) – mens de med dieselallergi kan glede seg over en 380-hesters V6-bensin.

Automat standard
Alle motorene jobber sammen med 8-trinnskasse fra ZF. I de firesylindrede utgavene er det 8HP 45, i sekserne 8HP 70. Forskjellen på disse er i hovedsak hvor mye dreiemoment de tåler.

For de som er nødt å trekke henger en gang i blant, kan Velar være et hyggelig bekjentskap. Med trekkevne på opptil 2500 kilo bør den kunne dekke de fleste behov (hvis ikke, er det nok Land Rover Discovery du er på jakt etter).

Ved hjelp av det ene kontrollhjulet på dashbordet, kan Velar automatisk rygge hengeren for deg, basert på hvor du plasserer pilene i hovedskjermen. Ryggekameraet har også en egen hengerfunksjon – mens en dedikert lyssjekk-funksjon kan aktiveres via berøringsskjermen eller en knapp i bagasjerommet.

Denne aktiverer alle lysene (kjøre-, bremse- og blinklys) i tur og orden, slik at føreren kan stå bak hengeren og sjekke at alle lysene fungerer uten å behøve hjelp fra en ekstra person.

Vi har ikke fått norske priser foreløpig, men vi kan jo gjøre et lite tankeeksperiment og regne oss frem fra de britiske prisene, som ble offisiell samtidig som bilen.

Startprisen for Velar med 2-liters diesel, 180 hestekrefter, er snaut £45.000 – 467.000 kroner med dagens kurs. Importavgift og moms havner på 342.000 kroner. Legg på litt i frakt og annet, så får vi en norsk startpris på drøyt 800.000 kroner.

For V6-dieselen snakker vi nok fort 1,1 millioner kroner.

Velar skal være tilgjengelig allerede fra sommeren av.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: