-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Dethleffs forslag til elbobil
Også bobilprodusenter må forholde seg til strengere utslippsregimer. På nylig avholdte Düsseldorf Caravan Salon viste de at e-mobilitet er mulig selv for bobil-entusiaster.
Dethleffs kaller sitt forslag til utslippsfri bobil for e.home. I tillegg til tre store batteripakker, hver med en kapasitet på 76 Ah, sørger 31 kvadratmeter solceller for å generere strøm så lenge bilen befinner seg i sollys.
Solcellene har en kapasitet på tre kilowatt, og i tillegg til å dekke forbruket mens man camper, bidrar de til opplading av batteripakkene. Selvsagt kan også bilen lades via kabel.
Bilen er bygget på et Iveco chassis, men en 80 kW (107 hk) elmotor erstatter den tradisjonelle dieselmotoren.
Dethleffs antyder en mulig rekkevidde på opp mot 280 kilometer etter den europeiske NEDC-standarden, men sier også at det nok er mer realistisk å snakke om en praktisk rekkevidde på drøye 165 kilometer for en ferdig utstyrt og pakket bil. Det blir nok i snaueste laget for mange.
De sier videre at batteripakken har en levetid på rundt 250.000 kilometer og kan lades 1500 ganger før den forringes.
Flere tiltak er gjort for å holde strømforbruket så lavt som mulig, blant annet ved å benytte materialer som kan absorbere varme og frigjøre denne når temperaturen synker.
Infrarøde paneler i gulv, vegger og møbler bidrar også til behagelig kima for de som befinner seg i bobilen.
Dersom du ønsker å se hva som rører seg på campingvogn- og bobilfronten, bør du legge turen til Lillestrøm 14.-17. september. Da arrangeres Caravanmessen som i år fyller hele messeområdet.