-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Rinspeeds egen Snap
Sveitsiske Rinspeed er blant dem som har gått lei bilutstillinger og heller bruker Consumer Electronics Show til sine debuter. Den nyeste heter Snap.
Rinspeed har veldig ofte sett fremover med konseptbiler som har etterlatt oss lettere måpende. Enten fordi «hvorfor har ingen tenkt på det før» eller på grunn av at dette var virkelig hinsides.
Med Snap har han i realiteten vekket til live en gammel idé: en plattform – mange påbygg.
Ideen om byttbare karosserier har eksistert siden bilens barndom. En av de som virkelig protesterte mot dette var vår egen Kong Haakon.
Da han skulle kjøpe bil i 1913 fikk han råd av Norsk Automobilklub – som rett etterpå ble Kongelig – om å kjøpe en bil med to karosserier, et åpent for sommeren som kunne byttes med et lukket vinterkarosseri.
I stedet kjøpte han to belgiske Minerva-chassiser og bestilte et åpent og et lukket karosseri fra O. Sørensen i Møllergata.
Men Rinspeed skal altså ha en plattform og en rekke påbygg som kan snap’es på plass etter behov. Men i oppskriften finner vi også muligheter for at det hele skal være evigvarende ved at alle komponentene kan nyproduseres eller oppgraderes etter behov.
Og det som til slutt må skrotes skal være nedbrytbart slik at det ikke på noen måte skal belaste miljøet.
Vi har altså en type skateboard, slik GM viste oss da de begynte å tenke på autonomt og elektrisk, der vi finner batterier, motorer og alt det mekaniske. Og selvfølgelig en omfattende IT-pakke.
Oppå den kan man feste omtrent hva som helst: en bybuss, en luksuslimousine, en taxi, en privatbilaktig greie.
Hele veien blir du betjent av en smart regnesentral som vet alt om hva som skjer om bord, som kan fortelle deg at «nå skal du snart av», eller foreslå en film du sannsynligvis vil like – i kveld.
Og så lenge den kjører, vil den ha vinduer som vil kunne virke som store info-tavler med, for eksempel, «Værsgo å kjøre» eller, «Forsiktig, unger om bord».
Men den vil også kunne fungere stasjonært. Rinspeeds krystallkule viser oss blant annet et gatekjøkken, en gatetorg butikk, et venterom, en campinghytte eller, når det virkelig kniper, en hybel.
Den vil sikkert, som vanlig, få sin reprise på Genève-utstillingen. Men de som vil være tidlig ute må altså besøke Las Vegas i dagene 9.-12. januar nesten år.
Her er noen av Rindspeeds tidligere konsepter – mangfold er bare fornavnet: