Porsche Macan 2019
Foto: Automedia©
Porsche Macan 2019
Foto: Automedia©
Porsche Macan 2019
Foto: Automedia©
Porsche Macan 2019
Foto: Automedia©
Porsche Macan 2019
Foto: Automedia©
Porsche Macan 2019
Foto: Automedia©
Porsche Macan 2019
Foto: Automedia©
Porsche Macan 2019
Foto: Automedia©
Porsche Macan 2019
Foto: Automedia©
Porsche Macan 2019
Foto: Automedia©
Porsche Macan 2019
Foto: Automedia©

Porsche oppdaterer Macan

Fire år etter lanseringen gjøres Macan klar for en midtlivs-oppdatering. Du skal nok kjenne bilen godt for å oppdage de kosmetiske endringene.

Publisert Sist oppdatert

Tiden flyr – jeg tenker på Porsche Macan som en relativt ny modell, men det er faktisk over fire år siden jeg besøkte Porsche-anlegget i Leipzig for en første prøvekjøring. Og lot meg imponere. Her er min dom over bilen fra den gang:

«Jeg hadde høye forventninger til Macan på forhånd. Disse er nå omgjort til entusiasme og respekt for hva dyktige ingeniører kan utrette når de får utfolde seg og ikke bare må tenke kostnader.»

Det er ingen tvil om at Macan skilte seg ut og var vel så mye sportsbil som SUV. Gjennom årene har den fått økt konkurranse fra flere hold – i tillegg til nye modeller fra Audi, BMW og Mercedes har også Jaguar meldt sin ankomst i segmentet for sportslige SUV-er med sin F-Pace.

Vi ser testutgaven på bildene er utstyrt med minimalt av kamuflasje over støtfangere, panser og deler av bakluken for å skjule små endringer i luftinntak, reposisjonerte blinklys og ny diffuser.

Du kan også være trygg på at den får Porsches nye X lyssignatur i hovedlyktene – den møtte vi vel først i nye Panamera?

Interiørmessig vil den få mindre endringer – du får neppe se siste generasjon av Porsches infotainment-løsning i Macan før den skal gjennom et fullt generasjonsskifte om ytterligere 3-4 år.

Men du kan regne med at Macan etter faceliften blir minst på høyde med sine konkurrenter når det kommer til elektroniske hjelpemidler på sikkerhets- og komfort-fronten.

Kanskje benytter Porsche faceliften til å lansere en ladbar hybrid Macan, slik at det bare blir de rendyrkede sportsbilene som ikke tilbys med stikkontakt. Porsche har jo noen riktig så sportslige versjoner av Cayenne og Panamera med plugg.

Det kan jo også være en alternativ løsning når de skal gi tilsvar til nyere konkurrenter som Jaguar F-Pace SVR og Alfa Stelvio Quadrifoglio.

Mercedes-AMG skal snart være klar med sin GLC 63 som også bikker 500 hester. Da kan det høres spinkelt ut når Macan Turbo – selv med Performance Package – «bare» kan skilte med 440 hester.

Powered by Labrador CMS