Vanskeligere å få tak i ladehybrider etter ferien - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Vanskeligere å få tak i ladehybrider etter ferien
Engangsavgiften på ladbare hybrider med kort rekkevidde skjerpes fra mandag. Mer dramatisk er oppholdet i leveranser av flere populære modeller.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Behandlingen av revidert statsbudsjett sementerte trinn to i budsjettforliket om avgiftsøkning på ladbare hybrider (PHEV). Vedtaket tar til å gjelde fra mandag 2. juli. Da øker avgiften på ladehybrider med kort rekkevidde fordi vektfradraget reduseres.

Ute av produksjon
Samtidig er flere av de mest populære PHEV-modellene allerede ute av produksjon og kommer ikke tilbake før de er tilpasset nye WLTP-krav. Volkswagen, Audi og Mercedes rammes tungt.

Har biler
Ja, det er riktig at dagens ladebare hybrider tas ut og først kommer tilbake som tredje generasjon PHEV med bedre rekkevidde. Det betyr at S- og E-klasse vil være her mot slutten av 2018 mens ladbar C-klasse er tilbake i 2019, sier kommunikasjonsansvarlig Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge.

Men fordi Mercedes i Norge tidlig ble kjent med produksjonshullet som kom til å oppstå mellom de to PHEV-generasjonene, sikret importøren seg nok biler i første halvår til å dekke behovet så langt fram som mulig.

Pause for PHEV
Hos Møller Mobility Group blir det også pause i leveransene av ladbare hybrider fra Audi og Volkswagen. Nye PHEV-biler kan enn så lenge ikke bestilles, og for begge merker kan dette få betydelige konsekvenser for samlet salgsvolum.

Volkswagen solgte alene 6889 ladehybrider i Norge i 2016 og 5686 i 2017. I følge tall fra OFV er VWs PHEV-volum halvert fra i fjor, og merkets personbilvolum har samlet gått tilbake med 13,4 prosent.

– Det er kun forhandlerbiler i bestilling eller biler på lager som er tilgjengelige. Men forhandlerne har et bredt utvalg biler, og en del biler kan fortsatt endres etter kundes ønske, sier kommunikasjonsansvarlig Anita Svanes hos VW-importøren.

Når de oppgraderte modellene er på plass har ikke Svanes noen eksakt informasjon om, men det blir uansett ikke før noe ut i 2019. Forhandlere BilNorge har snakket med antyder i løpet av våren.

Det samme gjelder for Audi som for Volkswagen, sier Øyvind Rognlien Skovli, avtroppende informasjonsansvarlig for Audi.

– Vi vi har biler på lager, men det vil bli et opphold til oppgraderte modeller er her i 2019, sier Skovli.

Erstattes av nye modeller
For BMW er situasjonen at X5 og 3-serie utgår som ladbare inntil helt nye modeller er på plass neste år. Men også BMW-organisasjonen har sikret seg biler som kan leveres utover høsten.

Seks år tilbake var ladbare hybrider nærmest et ukjent fenomen i Norge med kun én modell, Toyota Prius. Året etter kom Volvo med kombinasjonen ladbar V60 og dieselmotor.

Først da Mitsubishi kom med Outlander og myndighetene begynte å vektlegge CO2-komponenten i engangsavgiften tyngre og samtidig tone ned HK-elementet – og senere fjerne hele HK-avgiften – tok salget av ladbare hybrider av.

Ny biltype
I 2014 sto ladehybridene for 1,2 prosent av personbilsalget, tre år senere økte andelen til 18,4 prosent. Ladehybridene av Golf og Passat har de siste to årene stått for en firedel av VWs salg i Norge.

Men ladehybridene har de siste årene blitt møtt med betydelig kritikk på grunn av kort rekkevidde som myndighetene har honorert med usedvanlig lave satser for engangsavgift, altfor lave etter manges mening.

Statsbudsjettforliket for 2018 førte til at vektfradradragskomponenten i engangsavgiften gikk ned fra 26 til 23 prosent, og fra 1. juli er det bare biler med minimum 50 km rekkevidde som får fullt fradrag. Biler med kortere rekkevidde får vektfradrag tilsvarende andelen av det maksimale fradraget.

Hvordan det slår ut ser du i tabellen under. Tabellen er rangert etter antallet solgte biler i år.

 

Merke/Modell

Volum

Avgift 30.6

Økning fra 1.7

1.

Mitsubishi Outlander 202 hk

1746

11.314

0

2.

Volvo XC60

1469

53.624

+ 10.767

3.

Volvo V90

1298

36.880

+ 8.243

4.

Mercedes GLC 350e

1245

42.413

+ 32.554

5.

VW Passat GTE

997

Utgår

0

6.

BMW 2-serie

722

8.288

+ 4.288

7.

BMW X5

713

Utgår

 

8.

Volvo XC 90

681

91.797

+ 30.168

9.

Kia Niro

665

2.400

0

10.

Audi A3

524

Utgår

0

11.

VW Golf GTE

498

Utgår

0

12.

Audi Q7

466

119.339

0

13.

Volvo V60

435

2.400

0

14.

Mercedes C-klasse 350e

401

Utgår

 

15.

Kia Optima

324

2.400

0

16.

BMW 5-serie 530e

266

8.532

0

 

BMW 5-serie 530e - Edition

 

10.437

0

17.

Mini Countryman

261

12.527

+ 6.288

18.

Mercedes GLC Coupé

256

Utgår

 

19.

BMW 3-serie

251

Utgår

 

20.

Hyundai Ioniq

210

2.400

0

21.

Toyota Prius

154

2.400

0

22.

Porsche Panamera

136

79.415

0

23.

Volvo S90

124

32.610

+ 6.122

24.

Mercedes E-klasse

89

17.732

+ 30.414

25.

Mercedes GLE

79

137.756

+ 49.875

26.

Range Rover Sport

14

136.675

0

27.

BMW i8

11

2.400

0

Kilde OFV

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: