img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Bilimportører bryter med Elbilforeningen
Mange av de store bilimportører sier opp sine avtaler med Norsk Elbilforening. Importørene har lenge vært en viktig vervekanal for foreningen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

De fleste importører med elbiler på programmet har lagt ved en velkomstpakke fra Norsk Elbilforening når kunden har fått utlevert sin nye elbil.

Pakken inneholder blant annet ladebrikke og nøkkel som gir tilgang til ladepunkter, samt mulighet for ett års gratis medlemskap i Elbilforeningen – betalt av den aktuelle importøren.

Etter hva vår søsterpublikasjon BilNytt.no erfarer betaler importørene rundt 250 kroner til Elbilforeningen for hver nye elbil som selges.

Nå sier imidlertid flere av importørene stopp og trekker seg fra ordningen.

Norges to største bilimportører, Harald A. Møller og Bertel O. Steen, har sagt opp sine avtaler med Elbilforeningen for henholdsvis Volkswagen og Kia.

Opel Norge var den første importøren som sa opp sin avtale. Den ble gjort allerede 30. juni, og avtalen løper ut 2018 med 6 måneder oppsigelsestid.

BilNytt.no kjenner til at også Hyundai, Renault, Mitsubishi, Mercedes-Benz og Smart avslutter sine avtaler med Elbilforeningen, mens Audi ikke vil ha avtale med foreningen for lanseringen av E-tron.

Går sin egne veier
Flere av importørene BilNytt.no har snakket med oppgir kostnader som en viktig årsak til at de avslutter samarbeidet, og at de vil bruke pengene på egne pakker.

– Vi har hatt et godt samarbeid med Elbilforeningen i mange år, men etter en intern evaluering har Harald A. Møller kommet frem til at vi ikke lenger vil tilby velkomstpakker fra Elbilforeningen, sier Anita Svanes til BilNytt.no.

– Vi ønsker nå å stå fritt til å tilby egne konsept. Samtidig er vi i dialog for å se på muligheter til å videreføre samarbeidet med dem på en annen måte, sier kommunikasjonssjefen hos Volkswagen.

Renault er også blant de store elbilimportørene som nå har sagt opp avtalen.

– Vi har sagt opp avtalen og kommer til å lage en egen pakke for å knytte kundene tettere til oss, sier administrerende direktør Nils-Henrik Holmen i Renault Norge.

Nok starthjelp
– Vi er med ut året og er veldig glad for at Elbilforeningen er der. Men vi ser at elbilen nå har fått den drahjelpen den trenger, og velger derfor å droppe velkomstpakken, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway.

Audun Hermansen i Mercedes-Benz bekrefter at de har samme syn på saken som Kia – hvilket betyr at Mercedes-Benz og Smart sier opp avtalene.

Ford Motor Norge har aldri hatt noen avtale med Elbilforeningen.

Nissan, BMW, Tesla og Jaguar har foreløpig ingen planer om å avslutte samarbeidet. Også PSA-merkene Citroën og Peugeot blir stående i elbilavtalen.

For Nissan betyr dagens volum fremskrevet ut året en beregnet støtte til foreningen på 2.750.000 kroner.

Tapte inntekter
Elbilforeningen omsatte i 2017 for 26,8 millioner kroner, 22,8 millioner av dette er kontingenter, mens resten er offentlige midler og andre prosjekt- og salgsinntekter.

Foreningen hadde i fjor 15 ansatte og et overskudd på 6,9 millioner.

Kontingentinntektene omfatter også inntektene for velkomstpakkene – uavhengig om bileieren melder seg inn eller ikke.

Elbilforeningen får inntekter for velkomstpakke per elbil som er solgt – selv om det er et firma eller person som kjøper flere biler. Det er opp til bilkjøperen å registrere medlemskapet.

Lojale medlemmer
Christina Bu vil ikke kommentere de ulike avtalene Elbilforeningen har med bilimportørene.

– Vi har og har hatt et godt samarbeid med bilbransjen. Vi har dialog med de fleste norske bilimportører om hvordan et fremtidig samarbeid kan være, sier hun til BilNytt.no.

Det er kun bileiere som har registrert seg som teller blant Elbilforeningens medlemmer, ifølge Christina Bu.

– De fleste av våre medlemmer stammer ikke fra siste års bilsalg, men har fornyet medlemskapet eller meldt seg inn på egenhånd.

Følgende importører sier opp avtalen med Norsk Elbilforening:

Merke

Elbil-avtale

Audi

NEI

BMW

JA

Citroën   

JA

Ford

NEI

Hyundai

NEI

Jaguar

JA

Kia

NEI

Mercedes-Benz

NEI

Mitsubishi

NEI

Nissan

JA

Opel

NEI

Peugeot

JA

Renault

NEI

Smart

NEI

Tesla

JA

Volkswagen

NEI

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: