Peugeot 3008 Hybrid4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot 3008 Hybrid4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot 3008 Hybrid4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot 3008 Hybrid4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot 3008 Hybrid4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot 3008 Hybrid4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot 3008 Hybrid4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 Hybrid

Peugeot 508 PHEV

Peugeot 508 PHEV

Peugeot 508 PHEV

Peugeot 508 PHEV

Peugeot 508 PHEV

Peugeot 3008 PHEV

Peugeot 3008 PHEV

Peugeot 3008 PHEV Hybrid4

Peugeot 3008 PHEV Hybrid4

Peugeot 3008 PHEV Hybrid4

Peugeot 3008 PHEV Hybrid4

Peugeot 3008 PHEV Hybrid4

Peugeot 3008 PHEV Hybrid4

Peugeot 3008 PHEV Hybrid4

Peugeots nye ladbare hybrider (PHEV)

Hybrid-offensiv fra Peugeot

Peugeot satser offensivt på ladbare hybrider og lanserer flere nye modeller når bilutstillingen i Paris åpner neste uke.

Publisert Sist oppdatert

Her får man en rekke nye valgmuligheter: Modellene kommer med for- eller firehjulsdrift, 225 eller 300 hestekrefter og i ulike karosseriformer, som sedan, stasjonsvogn eller SUV.

Nye Plug-in hybrider fra Peugeot vil bestå av 508 Hybrid, 508 SW Hybrid, 3008 Hybrid og 3008 GT Hyrid4. Sistnevnte er første 3008 med firehjulsdrift – muligheten åpner seg gjennom elmotor på bakakselen.

Alle modellene er basert på kjente modeller og benytter en kombinasjon av 1,6-liters bensinmotorer med turbo og 8-trinns automatgirkasse.

På Hybrid4 har bakakselen blitt utstyrt med en elektrisk motor med 110 hestekrefter. Det er denne motoren som skaper 4x4.

Energikilden til de elektriske motorene er et 300 volt Litium–ion batteri som er plassert under baksetet på begge motorvarianter, Hybrid og Hybrid4.

På Hybrid-versjoner har batteriet en kapasitet på 11,8 kWt, og på Hybrid4 er kapasiteten 13,2 kWt. Dette sørger for en elektrisk rekkevidde på inntil 50 kilometer basert på den nye WLTP-standarden. Toppfart på eldrift er 135 km/t.

Peugeot innfører en ny ladefunksjon ved lanseringen av disse modellene. I nedoverbakker kan man klikke girspaken bakover for å aktivere motorbrems i stedet for å bruke bremsepedalen. Dette sørger for ekstra lading i stedet for at denne energien går til spille

Funksjonen deaktiveres ved å klikke girspaken bakover en gang til. Dette er i tillegg til det vanlige systemet som gjør at bilen lader når den ruller fritt.

e-SAVE er en funksjon som gjør det mulig å reservere strøm til bruk i fremtiden. Hvis man for eks. kjører på motorveien, så kan man reservere 10 km, 20 km eller hele batteriet, til elektrisk kjøring i bystrøk eller lignende. Dette for å sikre elektrisk rekkevidde der det gir mest gevinst.

Bildene er utstyrt med følgende kjøreprogram:

  • ZERO EMISSION for 100 prosent elektrisk kjøring.
  • SPORT gjør at det pøses på med effekt fra både el- og bensimotor.
  • HYBRID tilpasser seg kjøremønster.
  • 4WD gjør at 3008 GT Hybrid4 prioriterer å være 4x4.
  • COMFORT finnes på 508 og 508 SW og kobler sammen HYBRID-programmet med de elektronisk justerbare demperne.

Alle kjøreprogrammer er tilgjengelige i 100 prosent elektrisk kjøring, avhengig av batteristatus

Peugeot har utstyrt Plug-in modellene med «Powermeter» i stedet for turteller. Dette informerer sjåføren om den aktuelle kjørestil:

  • ECO indikerer at man kjører energieffektivt
  • POWER indikerer at det er ytelser som står i fokus
  • CHARGE indikerer batteriet lades.

3008 i to varianter
Peugeot 3008 GT Hyvrid4 er en ladbar SUV med 300 hestekrefter og 4x4. Bensinmotoren yter 200 hestekrefter. I tillegg er den utstyrt med en elektrisk motor både foran og bak. Disse yter 110 hestekrefter per stykk.

Samlet effekt gjør at 0-100 km/t går unna på 6,5 sekunder, batteriet, med en kapasitet på 13,2 kWt, gir en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer (WLTP). CO2 nivået er 49 gram per kilometer (WLTP).

3008 Hybrid kommer noen måneder etter lansering av 3008 Hybrid4.

Sedan og stasjonsvogn
Nye 508 Hybrid og 508 SW Hybrid kombinerer en bensinmotor med turbo og 180 hestekrefter med en elektrisk motor med 110 hestekrefter i tillegg. Den totale effekten er 225 hestekrefter.

508 og 508 SW har et CO2-utslipp målt etter WLTP på under 49 gram per kilometer.

Batteriet har en kapasitet på 11,8 kWt og sikrer en elektrisk rekkevidde på over 40 kilometer (WLTP).

Bagasjerommene på 508 og 508 SW er identiske sammenlignet med de konvensjonelle bilene. 487 liter for 508 og 530 liter for 508 SW.

Powered by Labrador CMS