Tesla : Norgesdebut for Tesla Model 3 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

– Starten av neste år, er eneste svaret kommunikasjonsansvarlig Even Sandvold Roland gir om når de første Tesla Model 3-kundene får sine biler. Hvor mange biler Norge tildeles i 2019 finnes det heller ikke noe svar på.

Det la tydeligvis ingen demper på interessen for visningen av Model 3, Teslas folkemodell, som tusenvis av nordmenn har betalt 10.000 kroner i depositum for å få lov til å stå i ventekø for. Hvor mange tusen i Norge vil ikke Sandvold Roland opplyse, annet enn at det på det meste dreide seg om 325.000 på verdensbasis.

Derimot kommer Tesla til å åpne konfiguratoren for Model 3 før nyttår. Og det er klart at de mer påkostede modellene kommer først.

Model 3 blir tilgjengelig med tre rekkevidder: Standard (ca 350 km), medium og lang (ca 500 km). Tesla oppgir ikke størrelsen på batteripakkene, men det ligger ingen skjult rekkeviddeoppdatering i batteripakkene slik det en periode var på Model S.

Allerede for to og et halvt år siden var det mulig å sette seg på reservasjonslisten for bilen som nå er i salg i USA, og som har en stipulert pris for rimeligste versjon på 35.000 dollar, altså rett under 300.000 omregnet til norske kroner.

Les vår prøvekjøring av den amerikanske utgaven

Men grunnversjonen er ikke i produksjon ennå, kun de mer påkostede variantene inkludert 4x4 varianten. Bilen som står i Oslo har bakhjulsdrift og største batteripakke med stipulert rekkevidde på 500 kilometer.

Model 3 er en klassisk sedan med sterkt skrå hekk og rammeløse vinduer. Bagasjerommet er halvparten av volumet i Model S, men med mulighet til å legge ned setene. Rommet foran laster litt mer enn ladekabelen.

– Hvor mange som kommer til å velge firehjulsdrift avhenger av prisdifferansen til Model S, sier Satheesh Varadharajan, president i Tesla Owners Club Norway, verdens største Tesla-klubb med 3000 betalende medlemmer og 20.000 følgere på sosiale medier.

– En Tesla S 75D er veldig godt priset og det er frykt for at prisdifferansen til Model 3 med 4x4 blir liten, fortsetter Varadharajan, og minner om at fri lading ofte følger en brukt S.

Heller ikke Tesla-klubblederen har noen klar formening på hva som blir startpris i Norge, men antar at den kan komme til å havne rundt 400.000 kroner på de første bilene. Den "ribbede" varianten med minste batteripakke drøyer trolig Tesla med til 2020 før den slippes på eksportmarkedene.

Model 3 har et enda mer minimalistisk interiør enn premiummodellene S og X, men fortsatt styres alle funksjoner via skjerm, én i Model 3 mot to i de andre Tesla-modellene. 

Selv med lengde på nær 4,7 meter oppleves Model 3 trang i baksetet med begrenset takhøyde og lite plass til føttene under setet foran.

BilNorge kjørte Model 3 i USA i mai, og det skal være helt minimal forskjell i oppsett på den europeiske versjonen sammenliknet med modellen som selges i USA.

Model 3 har konvensjonell fjæring og er svært sportslig satt opp.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: