Lincoln : Gallakjolenes venn - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Edsel Ford, Henrys stilsikre sønn som pappa gjorde alt han kunne for å holde nede, skulle på en omfattende ferie i 1939. Så i 1938 ba han selskapets sjefdesigner, Eugene Gregoire, om å designe en helt spesiell Lincoln for seg.

Det skulle bli en enestående modell, den kom i 1939 og het Continental. Men vi vet jo alle at Continental med tiden er blitt en av Lincolns best kjente modellnavn.

Historien er imidlertid gjentatt nå. Noen, med litt sans for stil – og sans for kvinners problemer når de skal manøvrere galla inn i og ut av limousiner – bestilte en ny Continental i 2018. En bil som skulle kunne brukes av en ganske stilig overklasse. 

80 år siden forrige gang noen fikk en så godt ide.

Så der har vi den nye Continental som skal bygges i meget begrenset antall. Ikke så begrenset som bare en eneste, riktignok, men ikke flere enn 90 i 2019 (også 80 år etter at Edsels bil ble bygget), og med muligheter for noen flere i 2020.

Da må du imidlertid bestille nå. Og ingen har fortalt meg hvor mye den skal koste.

Som du ser av bildene er greia først og fremst at bakdøren er hengslet bak. Slik Rolls-Royce har drevet med de siste årene, men som var en selvfølge blant de elegante på 30-tallet.

Her er riktignok B-stolpen fremdeles på plass, men jeg kan love at inn- og utstigning lar seg løse adskillig mer dekorativt med døren åpnende denne veien, med eller uten stolpe.

På innpust hiver man hekken nedpå og trekker de lange Louboutin-stolpene inn etter seg. Ut strekker man de samme silkekledde elegant ut, som en spennende entre, og lar resten følge etter.

Ikke noen gymnastiske spesialiteter som når man må vri seg slik at de stygge knærne er den kroppsdelen man må passe mest på

Det faktum at Chicago-gangstere foretrakk slike bakdører, «fordi de gjorde det så meget enklere å dytte offeret ut under fart» ifølge gammel-redaktøren i Hemmings, Dave Brownell, viser jo bare at de byr på raske ut- og inn-fordeler.

Hvorfor de er blitt hetende selvmordsdører er derimot vanskeligere å forstå. Gamle dagers karosserier som flekset, slik at dørene hoppet opp over en dump, ligger selvfølgelig til grunn for dette. Men selvmord? Og egentlig datt du vel like lett ut av en dør som åpnet seg selv om den var hengslet i forkant?

Lincoln ber imidlertid om at disse nye bakdørene deres kalles Coach dører, og da er vi tilbake til gamle dagers Coach Built.

Denne modellen heter Limited Edition 80th Anniversary Continental og er basert på dagens Continental, men med 15 cm lengre akselavstand som utelukkende kommer bakre avdeling til gode. Og som selvfølgelig gir døren den bredden som er nødvendig for galla-formålet.

Det betyr en Første-Klasse-salong, med egne armlener og en midt-konsoll med egen kontroll for både klima og infotainment. Ikke akkurat vegan-omgivelser, skinn hele veien, og det ser jo ganske bra ut?

Motoren er V-sekseren med 400 hester og 542 Nm, så selv om den nok er blitt noen centimeter tyngre, er det sikkert en hyggelig sjåføropplevelse også, fremdeles.

Men når skal vanlige produksjonsmodeller komme med denne dørløsningen? Tesla X er vel den som er nærmest, selv om deres åpning på loftet er fem ganger så komplisert som en Lincoln-variant.

Konsept-designerne har vist hundrevis av slike løsninger de siste årene. Kan vi håpe på en litt radikal elbil som ønsker å vise at den er litt radikal? 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: