Seat Ateca: Fra asfalt til røft terreng - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Fra asfalt til røft terreng
Mange moderne SUV-er trives utvilsomt best på asfalt. Her har en Seat-tuner vist hva som er mulig med relativt enkle grep.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Utgangspunktet er en Seat Ateca, men etter at det tyske tuning-selskapet JE Design har gjort noen kirurgiske grep, er den nesten ikke til å kjenne igjen. Plutselig ser den mer ut som en off-roader enn en gate-SUV, og kan med stolthet bære tilleggsbetegnelsen «All Terrain».

JE Design startet med å lage et styling-kit og valgte farger som ga Seaten et røffere utseende. Bilen er bredere og har fått økt bakkeklaring sammenlignet med produksjonsutgaven, og den har fått tilleggsutstyr som gjør den klar for utfordringer i villmarken.

Hjulbuene foran og bak er blitt 35 mm bredere på hver side, og er utstyrt med sort beskyttelse. For å lyse opp terrenget er det montert en LED lysbar på taket, og denne er typegodkjent til å fungere sammen med fjernlyset.

Karosseriet er kledd med folie i matt khaki, mens en spesiallakk som normalt benyttes på lasteplanet til pickuper beskytter hjulbuene og taket for gjørme- og steinsprut. JE Design har i tillegg utstyrt bilen med skliplater i matt sølv foran og bak.

For å gi bilen bedre fremkommelighet utenfor asfaltveier har JE Design økt bakkeklaringen med totalt 30 mm.

Dette er oppnådd ved å løfte chassiset med 20 mm, mens 215/65 R16 all-terrain-dekk står for de siste 10 millimeterne.

Sporvidden er økt ved å montere 40 mm spacere og lengre hjulbolter. På listen over tilleggsutstyr står også eksosanlegg med to runde 80 mm enderør på hver side, alternativt et rør på 160 x 90 mm på hver side.

Styling elementene kan kjøpes hver for seg, men om du ønsker et komplett sett som du kan montere hjemme i garasjen så koster det cirka 14.000 euro, eksklusiv montering og lakkering.

Alternativt kan du kjøre bilen til Tyskland og få JE Design til å gjøre hele jobben og utstede TUV godkjenning mot pristillegg.

Med unntak av FR- og Cupra-utgavene, kan alle Ateca-modeller konverteres til All Terrain utgaver.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: