Lexus RC F: Facelift og ny banebil - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit – begge basert på RC F.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Lexus har oppgradert sin RC F coupé med kosmetiske detaljer og spissede kjøreegenskaper. I tillegg viser de en Track Edition for dem som er ute etter ekstra heftige ytelser.

Lexus RC F Coupe får et bredt spekter av endringer designet for å spisse de sportslige genene og friske opp utseendet.

De viktigste målene for ingeniørene var å redusere vekten uten å gå på kompromiss med raffinement og soliditet. På bakre hjuloppheng er det nå benyttet hule aksler, foran er vekten redusert gjennom mer kompakt inntaksmanifold og lettere klimaanlegg.

Ved å benytte flere aluminiumkomponenter i understellet reduseres også vekten, samtidig som stivheten opprettholdes.

Frontlysene er oppdatert til en design som har stablede LED-lamper og integrerte kjørelys. Nye baklykter pakkes pent inn i en fornyet støtfanger for å gi RC F et renere, mer meislet utseende.

Motoren er den samme som tidligere – en 5,0-liters normalt pustende V8 med 464 hestekrefter og et maks dreiemoment på 520 Newtonmeter. Det skal holde til en null til hundre-tid på 4,5 sekunder ved bruk av launch conctrol.

RF Track Edition
RC F Track Edition er en modell som skal produseres i begrenset opplag. Ifølge Lexus er den langt mer enn en tilbehørspakke.

Sportsmodellen er nemlig utviklet ved hjelp av Lexus’ racingerfaring fra Super GT og IMSA-serien, og er «designet for å levere eksepsjonell ytelse som entusiaster enkelt kan utnytte under en rekke forhold».

Les også: Lexus utvikler gateracer

Et sentralt forbedringsområde er RC F Track Editions aerodynamikk, fremhever Lexus i sin pressemelding. Nedre del av frontfangeren er laget av karbonfiber for å redusere vekten, men er også designet for å øke marktrykket for bedre grep og mer presis styring.

På bakre del av bilen erstatter en fast vinge laget av karbonfibre den aktive spoileren som tilbys på standardversjonen av RC F. Resultatet er opptil 26 kg ekstra marktrykk i forhold til den aktive bakspoileren.

Som for standardmodellen var vektreduksjon et sentralt fokusområde for Track Edition.

Foreløpige estimater viser en total reduksjon på 70-80 kg sammenlignet med forrige RC F. Enda viktigere var ingeniørenes fokus på å kutte vekt der hvor man får de største dynamiske forbedringene, nærmere bestemt uavfjæret vekt.

Derfor er Track Edition oppgradert med Brembo karbon-keramiske bremserotorer. De er ikke bare vesentlig lettere enn sine motstykker i stål, de er også bedre i stand til å motstå den ekstreme varmgangen som er forbundet med kjøring på bane.

Hjulutrustningen består av lette 19-tommers BBS smidde felger med design avledet fra RC F GT3 racing. På grunn av spesielle hjul, bremserotorer og calipere har Track Edition en reduksjon på 25 kg i uavfjæret vekt på fremre del av bilen alene.

Ytterligere vekt ble fjernet ved å benytte karbonfiber i tak og panser, samt bytte til en karbonfiberinndeling bak baksetene og støtfangerforsterkning i samme materiale.

En standard titan lyddemper og eksosrør er enda et område der Track Edition har redusert vekt. Titan benyttes sjeldent på produksjonsbiler på grunn av høy kost, men det bidrar til å redusere vekten samtidig som det gir bilen et kult utseende og unik lyd.

Lyden er vel verdt å forsterke – Track Edition benytter nemlig samme normalt aspirerte 5,0-liters V8 som finnes i standard RC F.

For å gi Track Edition et mer eksklusivt utseende på innsiden, leveres den med rødt skinninteriør med Alcantara setetrekk og rød karbontrim på dørene og dashbordet som standard.

Kun to utvendige farger vil være tilgjengelige: Ultra White og Nebula Matte Gray, en eksklusiv farge som kun tilgjengelig på Track Edition.

Både RC F og RC F Track Edition vil bli satt i produksjon fra mars 2019.

Lexus RC F er et sjeldent syn på norske skilter. Av 27 nyregistrerte RC de siste to årene, var ifølge OFV www.ofvas.no samtlige av hybridutgaven 300h. Men Lexus Norge forteller at fire RC F er solgt til norske eiere, tre i 2015 og en i 2016.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: