Audi Q8: Audi SQ8 med V8 diesel, 435 hk og 900 Nm - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Audi SQ8 med V8 diesel, 435 hk og 900 Nm
Dieselmotoren er på ingen måte død. Sent i sommer kommer kupe-SUV-en SQ8 med Europas kraftigste V8 dieselmotor.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Endelig er V8 dieselmotoren fra Audi SQ7 på plass i Q8 som med den store motoren heter SQ8. Som Europas kraftigste personbildieselmotor yter V8-eren med biturbo i kombinasjon med elektrisk kompressor 435 hk og hele 900 Nm i moment tilgjengelig fra 1250 o/min.

Dermed akselererer SUV-kupeen nesten som en sportsbil: 0 - 100 km/t går unnagjort 4,8 sekunder samtidig som toppfarten strupes elektronisk på 250 km/t. Kreftene fordeles gjennom en åttetrinns tiptronic-girkasse, og plantes i bakken med permanent quattro firehjulsdrift.

For å spare drivstoff er også SQ8 utstyrt med 48 volts mild hybridteknologi hvor bremseenergien lagres i et litium-ion-batteri. Dieselbesparelsen oppgis til 0,5 liter per 100 km.

For å optimalisere både komfort og fremkommelighet har SQ8 selvfølgelig luftfjæring, men med hele 90 mm justeringsmulighet fra bunn til topp for å bedre framkommeligheten på dårlige hytteveier.

Tre tilvalg topper de dynamiske ytelsene. En sportsdifferensial gir bedre grep og stabilitet ved engasjert kjøring på krevende vei.

Teknikken fordeler dreiemomentet aktivt mellom bakhjulene (torque vectoring), og supplerer dermed den selvregulerte senterdifferensialen i quattro-systemet.

Firehjulsstyring er tilgjengelig som et alternativ til den progressive standardstyringen. I lave hastigheter styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene for bedre kjøreegenskaper og økt håndterbarhet.

Fra cirka 60 km/t styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene for å bedre stabiliteten.

Det tredje høyteknologiske dynamikktilvalget er elektromekanisk aktive krengningsstabilisatorer. Stabilisatorstagene både foran og bak er todelte, med en kompakt elektromotor imellom.

Ved kjøring rett frem er de to delene så godt som frikoplet fra hverandre. Det gir mindre vibrasjoner. Ved sportslig svingkjøring dreier elektromotorene stabilisatorstagene mot bilens bevegelser med mer kontante kjøreegenskaper og redusert krengning som resultat.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: