Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Toyota utvider RAV4-familien

Ved første øyekast ser den ut som en hvilken som helst RAV4, men en detalj som er forsøkt skjult utgjør en viktig forskjell.

Publisert Sist oppdatert

Se nøye på området bak høyre bakdør. Der ser det ut som tanklokket er kamuflert. Men Toyota, som de fleste andre biler med japansk opphav, har jo tanklokket på venstre side. Så hva er dette?

Nettopp, en tildekket ladeport. Dette er nemlig en nykommer som er ute på testtur – en RAV4 plug-in hybrid, en modell som ikke finnes i Toyota-porteføljen i dag, men som sannsynligvis er etterspurt.

RAV4 selges utelukkende som hybrid i Norge, med trekk på enten to eller fire hjul, men den er som Toyota bruker å si en «selvladende hybrid» som ikke trenger å lades via kabel men ordner sin egen strømforsyning.

Den er meget populær i Norge – faktisk mest solgt SUV hittil i år foran Mitsubishi Outlander PHEV, ifølge OFV. Sistnevnte er ladbar og har ligget høyt på salgsstatistikken i årevis.

Toyota har allerede en ladbar Prius Hybrid, men denne selges i beskjedent antall sammenlignet med den «selvladende» Prius-modellen. Hittil i år er det registrert 553 nye Prius, hvorav 95 (17 %) er Plug-in utgaven.

Trolig er drivlinjen i Prius Plug-in Hybrid – bestående av en 1,8-liters bensinmotor og elmotor med en samlet effekt på 122 hk og et dreiemoment på 300 Nm – for svak for den tyngre RAV4.

Derfor er det sannsynlig at Toyota benytter drivlinjen som allerede sitter i RAV4 AWD med 222 hk / 450 Nm og utstyrer denne med en større batteripakke og ladeport.

TNGA-plattformen som ligger under nye RAV4 er designet for å kunne benytte ulike drivlinjer, så det byr neppe på store utfordringer.

Men det blir spennende å se om Toyota kommer opp med en smartere løsning enn på Prius Plug-in der batteripakken spiser mye av bagasjerommet.

For å komme godt ut med hensyn til avgifter er det viktig at den kommende modellen får en elektrisk rekkevidde etter WLTP-standarden på minimum 50 kilometer.

Selv om Toyota hevder «selvladende» hybrider er den beste løsninger for lave utslipp, må de tilpasse seg for å innfri EUs strengere krav til flåteutslipp som innføres fra 2020/2021, og da kan en RAV4 Plug-in bli en viktig brikke i bilparken deres.

Produsenter som PSA – Peugeot, Citroën og Opel – har allerede varslet at ladbare hybrider i SUV-segmentet kommer på markedet i 2020. Og de blir garantert ikke alene med slike løsninger.

Powered by Labrador CMS