Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audis nye familieracer

25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 – familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.

Publisert Sist oppdatert

Med 600 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Newtonmeter gjør den unna akselerasjonen til 100 km/t på 3,6 sekunder. Motoren i nye RS6 Avant er en 4-liters twin-turbo V8 med mild hybridteknologi.

Etter knapt 12 sekunder runder RS 6 Avant 200 km/t. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Velger du «dynamic package», vil RS-stasjonsvognen nå 280 km/t – eller, om du velger «dynamic package plus», drar den helt opp til 305 km/t.

Dersom sjåføren tar foten av gasspedalen i hastigheter mellom 55 og 160 km/h, velger styresystemet ett av to, avhengig av kjøresituasjonen: Enten regenereres energi, eller så kan bilen «seile» i opptil 40 sekunder med motoren avslått.

Gromlåt
Selv med all denne spareteknologien, leverer 4.0 TFSI-motoren ifølge Audi en sportslig og fyldig V8-lyd. Føreren kan påvirke motorlyden med sine valg i «Audi drive select».

Selvsagt er RS6 utstyrt med quattro permanent firehjulsdrift. Kraftfordelingen foran / bak er 40:60 via en mekanisk senterdifferensial.

Ved hjulspinn overføres kreftene automatisk til den akselen som har best feste. Opptil 70% kan sendes til forhjulene, mens hele 85% av kreftene kan levers til bakhjulene.

– Gjennom vår 25-årige historie har Audi RS 6 Avant vær ett av det absolutte ikonene for vår store, verdensomspennende fanskare, sier Oliver Hoffmann, direktør ved Audi Sport GmbH.

– For første gang vil RS 6 Avant nå også bli tilgjengelig i Nord-Amerika, et marked med enormt potensial for ytterligere vekst.

Muskuløs utstråling
Karosseriet, som er unikt i sitt segment, formelig oser av muskler. Med unntak av fordørene, taket og bakluka består hele karosseriet av RS-spesifikke deler.

Bredden er utvidet med 40 millimeter på hver side, noe som gir markante hjulhus som understreker den sporty karakteren til den kraftfulle stasjonsvogna.

Nye RS 6 Avant er blant de første modellene fra Audi Sport som har det nye RS-designspråket. Dette vil vi se mer av på nye RS-modeller i tiden fremover.

Hele fronten skiller den fra standardmodellene. I tillegg til det nye panseret, med forhøyning for å romme kraftverket under, adopterer også RS 6 Avant frontlyktene fra nye A7.

Disse har ikke bare et slankere og sportsligere uttrykk, men gir også mulighet for RS Matrix LED laserlys.

Kjøling og marktrykk
Den tredimensjonale bilkubestrukturen i Singelframe-grillen er i sort høyglans, og store luftinntak sørger for tilstrekkelig med kjøling samtidig som de understreker bilens muskler.

I hekken dominerer en markant diffuser de nedre regioner sammen med to ovale eksosrør. I kombinasjon med spoileren på bakluka sørger den for tilstrekkelig marktrykk i høye hastigheter.

Luftfjæring
RS adaptiv luftfjæring er standard, der den dynamiske dempingen er tunet spesielt for RS. Takket være nye luftfjæringsmoduler med 50 prosent høyere fjæringsstivhet tillattes for første gang en toppfart på 305 km/h – da med tilvalget «dynamic package plus».

Understellet kan sette i flere ulike modi, og inkluderer automatisk høydejustering.

Karosseriet på nye RS 6 Avant er i utgangspunktet 20 mm lavere enn en Audi A6 Avant med standardunderstell. I hastigheter over 120 km/t senkes bilen ytterligere 10 mm.

Et «lift mode» kan derimot heve bilen 20 mm igjen i lave hastigheter. Spennvidden i RS-understellet gir sjåføren fritt valg mellom langturskomfort og maksimale kjøreegenskaper.

Tilpasningsdyktig
Føreren kan velge mellom seks ulike kjøremodi i «Audi Drive select». To av dem, RS1 og RS2, kan konfigureres individuelt, og aktiveres med en dedikert «RS-MODE»-knapp på rattet.

«Audi drive select»-systemet påvirker motorstyringen, servostyringen, understellet, den dynamiske firehjulsstyringen, quattro sportsdifferensialen, motorlyden og det automatiske klimaanlegget.

RS2-modus har dessuten som spesifikk oppgave å påvirke den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC), bare med å trykke på en knapp (sportsmodus). ESC kan også slåes helt av.

Hjulutrustning
Nye RS 6 Avant har 21-tommers aluminiumsfelger i 10-ekers design som standard. Dekkstørrelsen er da 275/35. 22-tommers felger med 285/30-dekk kan leveres som ekstrautstyr.

Standardbremsene har sorte calipere og ventilerte stålskiver som måler 420 mm foran og 370 mm bak. Røde calipere kan levers som tilvalg.

Keramisk bremsesystem kan leveres som tilleggsutstyr – da med calipere lakkert i grått, rødt eller blått. Skivene her måler 440 mm foran og 370 mm bak, og systemet veier hele 34 kg mindre enn bremsesystemet i stål. Dermed reduseres den uavfjærede vekten betydelig.

Dedikert interiør
Det nyskapende og førerorienterte interiøret med heldigitale instrumenter understreker den sportslige karakteren til RS 6 Avant. Sportsrattet er i helperforert skinn, med flat underside. De nye, store RS-hendlene for manuelle girskift er laget i aluminium.

Sportsseter i sort nappa / Alcantara er standard. Som tilvalg kan RS-setene levers i perforert Valcona-lær, som for første gang også gir mulighet for seteventilasjon.

Familieorientert
Nye RS 6 Avant er blitt mer rommelig enn forgjengeren. Bagasjerommet har et volum på 565 liter, som kan økes til 1680 liter ved å felle ned baksetet.

Bakseteryggen er delt i forholdet 40:20:40. Med nedfelt bakseterygg er maksimal lengde i lasterommet 1,99 meter. Motorisert bakluke er standard, og for de mange av dere som er oåpptatt av dette – elektrisk, utfellbart tilhengerfeste kan leveres.

Nye RS 6 Avant blir levert med en omfattende utstyrspakke for å gi kombinasjonen kompromissløs sportslighet med uavgrenset langturskomfort. Mer enn 30 assistentsystemer er tilgjengelig.

Valgfrihet
Lakksortimentet til nye RS 6 Avant inneholder 13 farger, inkludert de to RS-spesifikke fargene «Nardo gray» og «Sebring black». Både krystall-effekt og matte nyanser kan velges.

Speilhusene er sorte som standard, men kan også levers i bilens farge – eller i matt aluminium. Audi-ringene og RS-logoene kan om ønskelig levers i sort. «Audi exclusive range» tilbyr i tillegg et rikholdig utvalg av spesialtilpasninger.

Nye Audi RS 6 Avant kommer på markedet mot slutten av 2019 med startpris fra kr 1.658.100 (inkl. frakt / levering Oslo).

Powered by Labrador CMS