-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Audi RS7 Sportback tilhører en bilklasse som på tross av mye muskler og sportslige egenskaper har de praktiske egenskapene fra sine mildere søsken i behold. Dette er en nisje som i tillegg til Audi Sport primært representeres av BMW M og Mercedes-AMG.
Designmessig skiller den seg ut med sportslige detaljer som bredere skjermer, øket sporvidde og et senket chassis. Ifølge Audi er det bare fire karosserideler RS7 deler med A7 – panser, tak, fordører og bakluke.
Fronten domineres av en markant grill med bikubemønster og store luftinntak. I hastigheter over 100 km/t heves automatisk en spoiler fra bakluka. To ovale eksosrør og en sortlakkert diffuser gir bilen en muskuløs hekk.
Motoren i TRS7 Sportback er en 4,0-liters V8 twinturbo med hele 600 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Newtonmeter. Denne er kombinert med et 48 volts mild hybrid-anlegg som varter opp med 12 kW ekstra effekt ved behov.
Null til hundre på 3,6 sekunder, og om du velger «dynamic package plus» får du en toppfart på hele 305 km/t.
Fra motoren sendes kreftene til alle fire hjørner via en 8-trinns tiptronic automatkasse. Kraftfordelingen foran / bak er i utgangspunktet 40:60 via den mekaniske senterdiffen. Ved behov kan inntil 70 % sendes til forhjulene og hele 85 prosent til bakakselen.
RS7 har adaptiv luftfjæring som standard, med 50 % høyere fjærstivhet enn i forgjengeren.
Karosseriet er i utgangspunktet 20 mm lavere enn på A7. I hastigheter over 120 km/t senkes det ytterligere 10 mm, mens det i lave hastigheter er mulig å heve bilen 20 mm fra normalnivået.
Tradisjonelt har RS7 vært en fireseter med to separate bakseter, men nå får du den som standard med fem seter, og som tilvalg med fire. Bagasjerommet har samme kapasitet som i A7, 535 liter som femseter og 1390 liter når baksetene legges ned.
Nye RS7 kommer på markedet mot slutten av året og prisene er foreløpig ikke klare.
En annen nykommer i familien debuter omtrent samtidig. A7 Sportback 55 TFSI e quattro blir første ladbare hybrid i familien. Den har en samlet systemeffekt på 367 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Newtonmeter.
Drivlinjen består av en 2-liters turbo bensinmotor med 252 hk / 370 Nm som kombineres med en elmotor som supplerer ekstra 105 kW (143 hk) og 350 Nm. Elmotoren sitter integrert i den syvtrinns dobbelclutch girkassen.
En batteripakke på 14,1 kWt plassert under bagasjerommet gir en ren elektrisk rekkevidde på 40 kilometer WLTP, noe som ikke er spesielt imponerende i dagens marked. Den skal kunne kjøres på ren eldrift i hastigheter opp til 135 km/t.
Null til hundre på 5,7 og toppfart på 250. Snittforbruket er oppgitt til 0,19 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 44 gram per kilometer.
Audi forteller at man får et flatt bagasjeromsgulv uten forhøyning, men man mister en del plass siden batteriet ligger under, så mye som 155 liter med nedlagte bakseter – det eneste målet Audi oppgir.