Kortere leveringstid

Hyundai-ledelsen gleder seg til å si mer om kommende elbiler med 4x4 og superrask lading. I mellomtiden er leveringstidene på dagens elbiler kuttet med inntil ett år.

Publisert Sist oppdatert

Øyvind Lillestrøm Knudsen poserer ved siden av Hyundais oppgraderte Ioniq - en modell som har slått bra til i det norske markedet:

Hyundai har flere nyheter på Frankfurt-utstillingen.

Den mest spennende nyheten sett med norske øyne er nok konseptbilen 45. Denne modellen viser veien fremover for Hyundais elbildesign, og vi gleder oss til å vise noe enda mer håndfast

Det sier Hyundais produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen til BilNorge.no under bilutstillingen i Frankfurt.

Konseptbilen er en forsmak på flere modeller, den første en familiebil som er ventet tidlig i 2021.

Elbilen vil være bygget på en helt ny plattform tilrettelagt for både to- og firehjulsdrift. Og det skal gå svært raskt å lade bilen. Konseptbilen er utstyrt med et 800 volt-system.

– Det blir en viktig modell hvor også designet drar oss i en ny retning, sier PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen om konseptbilen Hyundai 45.

Bedre tilgang på elbiler
– Men vi har jo to gode elbiler på markedet allerede nå; Ioniq og Kona, fastslår Lillestrøm Knudsen

Mens flere elbilleverandører nå kan levere bil på dagen, har de koreanske produsentene Kia og Hyundai slitt med lange leveringstider.

Nå ser Hyundai ut til å være i en betydelig mer gunstig situasjon enn søsterselskapet Kia, selv om disse har samme leverandør av batterier.

Lillestrøm Knudsen ser ikke de helt store leveringsproblemene, selv om det fortsatt er lang ventetid på Kona. Han ser betydelig bedre tilgang på elbiler neste år.

– For vår del har leveringssituasjonen blitt vesentlig bedre, og det forventer vi at vil fortsette neste år. For Kona er leveringstiden redusert fra 24 til 12 måneder. Utgående Ioniq har vi på lager, forteller han.

En ny utgave av Ioniq skal være på plass i oktober. Den får økt rekkevidden med 32 prosent til 311 km. Dessuten får den utstyr som kundene har etterspurt, inkludert Bluelink, som gir tilgang til tilkoblede tjenester og appstyring.

– Ioniq har fått en temmelig omfattende oppdatering, med mye nytt utstyr. Viktigst av alt er nok batteripakken som gjør at man nå kan kjøre over 30 mil på en lading, sier PR-sjefen.

Ionity-samarbeid
Rett før Frankfurt-messen åpnet kom nyheten om at Hyundai og Kia knytter seg til ladenettverket Ionity, noe som betyr at kommende elbiler vil kunne lade med en hastighet på inntil 350 kW.

– Fra 2021 begynner vi å levere nye modeller med støtte for Ionitys 800-voltsladere. For oss er det naturligvis en veldig positiv nyhet, og lynlading vil utvilsomt komme våre kunder til gode etter hvert som nye modeller lanseres.

Foryngelse
Introduksjonen av elbiler har også gjort mye med Hyundais kundegruppe.

– Vi hadde noen av de eldste kundene, nå har vi de nest yngste i bransjen. Mange har oppdaget at Ioniq, med den store bakluken og en romslig kupe, kan fungere som familiebil, med god plass til fire.

PR-sjefen sier at erfaringene med Ioniq har vært veldig bra.

– Kundene er svært fornøyde og det er nesten ikke feil på bilene, sier han.

Hybrid og hydrogen
I tillegg til elbiler satser Hyundai på hybridteknologi.

For Ioniqs del har man imidlertid kuttet ut hybrid-varianten til fordel for ladbar hybrid og el.

Det satses også på hydrogenbiler, hvor Hyundai allerede har vært en aktør i flere år, først med ix35, nå med Nexo. Problemet nå er at alle fyllestasjonene for hydrogen er stengt i kjølvannet av eksplosjonen på en stasjon i Sandvika.

– Vi venter på en avklaring rundt fyllestasjoner. I mellomtiden låner vi ut biler til eiere av hydrogenbiler, sier Hyundais PR- og produktsjef.

Powered by Labrador CMS