Audi RS Q3: Kompakte kraftpakker - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
59 bilder i galleri
Kompakte kraftpakker
Nå lanserer Audi topputgavene RS Q3 og RS Q3 Sportback. Her får du muskelbiler med alle praktiske egenskaper i behold.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det formelig oser muskler at Audis nye RS-modeller, men uten at det blir vulgært, og uten at det går på bekostning av bilenes praktiske egenskaper.

Med en høyde på 1.557 mm er RS Q3 Sportback 45 mm lavere enn søstermodellen. Den fallende, coupéaktige taklinjen og den lavere skulderlinjen senker det optiske tyngdepunktet. Dermed fremstår karosseriet som enda mer kraftfullt, og hjulene blir mer fremtredende.

Begge modellene har markerte hjulbuer som er 10 mm bredere enn standardmodellene.

Med den lave bakruta og RS-takspoileren virker RS Q3 Sportback enda bredere enn søstermodellen. Den lave taklinjen avsluttes i en flat D-stolpe. Også RS Q3 har en RS-spesifikk takspoiler, som gir økt marktrykk.

Begge modellene leveres med store, ovale eksosrør – ett på hver side. I bakfangeren sitter en innebygget diffuser som sørger for ekstra marktrykk i høye hastigheter.

Bilene er utstyrt med nyeste versjon av Audis femsylindrede motor som har gledet entusiaster i årevis. I RS Q3-utgavene byr den på 400 hester og et dreiemoment på 480 Newtonmeter – selvsagt i kombinasjon med quattro-teknologi.

Nyeste utgave av 2.5 TFSI-motoren har 17 prosent mer effekt enn forgjengeren, fra et uforandret sylindervolum på 2480 cm3.

Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig i hele området fra 1950 o/min. til 5850 o/min. Dermed sprinter RS Q3 og RS Q3 Sportback til 100 km/h på bare 4,5 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h, men kan om ønskelig heves til 280 km/h.

RS-eksosanlegget, med to grenrør, understreker den femsylindrede karakteren med vellyd.

En syvtrinns S tronic-girkasse sender kreftene fra motoren til det permanente quattro firehjulstrekket. En lamellekopling fordeler kreftene mellom for- og bakakselen.

Med «Audi drive select» velger føreren mellom fem eller seks modi (avhengig av utstyrsnivå), som påvirker styring, girskift, motorkarakter og lyd.

Ikke minst kan føreren selv programmere sine to favorittmodus: RS1 og RS2, som enkelt velges med den nye «RS-MODE»-knappen på rattet.

RS-sportsunderstellet er 10 mm lavere enn på Audi Q3 og Q3 Sportback. Den RS-tilpassede progressive servostyringen formidler tett kontakt med underlaget.

Det atletiske designet fortsetter innvendig. MMI-touchpanelet er vinklet ti grader mot føreren – hele cockpiten er sterkt førerorientert med «Audi virtual cockpit» i RS-design

Sportsseter i skinn / Alcantara med RS-logo understreker også den atletiske karakteren til RS Q3 og RS Q3 Sportback.

RS Q3 og RS Q3 Sportback er bygget som fullverdige femsetere, og kombinerer sportslighet med gode hverdagskvaliteter.

Baksetet kan skyves 150 mm i lengderetningen i RS Q3 og 130 mm i RS Q3 Sportback, og ryggvinkelen på den tredelte bakseteryggen kan justeres i syv trinn. Bagasjerommet tar 530 liter, som kan utvides til 1.525 liter når baksetet legges ned (Sportback: 1 400 liter).

RS Q3-modellen kan leveres i åtte ulike farger, deriblant de RS-spesifikke Kyalamigrønn og Nardogrå. Individuelle lakkfarger kan bestilles fra «Audi exclusive».

Bilene kommer til Norge i løpet av 2019. Prisene på RS Q3 starter på 958.500 kroner (inkl. frakt / levering Oslo). 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: