Fiat erter oss med 120

Plutselig dukket det opp noen Fiat-forhandlere som så litt lysere på livet. De hadde vært i Torino og sett på et kommende tilbud.

Publisert Sist oppdatert

En gruppe forhandlere var på tur til Torino rett før helgen og ringte meg tilbake med begeistrede meldinger.

Det har ikke skjedd ofte de siste ti årene.

De kalte den de så for etterfølgeren til 500 og de kalte den tøff, og lekker, og – ikke minst – svært salgbar.

Detaljer fikk jeg ikke ut av dem, men det kan jo ikke dreie seg om annet enn produksjonsutgaven av Genève-konseptet som da het Centoventi.

Fordi: sent i går dukket nemlig konfiguratoren for denne bilen opp på Fiats offisielle hjemmeside. Det vil være å strekke strikken litt for langt hvis de lar håpefulle kunder sitte og leke med en bil som aldri kommer.

Så vidt jeg husker fra Genève var jeg svært begeistret, ikke minst for det Lego-aktige interiøret der man virkelig kunne boltre seg med gode, og ikke fullt så gode, ideer. Pluss at batteriløsningen for elbilversjonen var lovende med modul-tankegangen sin.

Skal du kjøre i byen bruker du ett batteri og du veier nesten ikke noe. Skal du plutselig til Køben klikker du på plass to batterier til, og veier kanskje litt mer, men kommer frem.

Som man ser på konfiguratoren er det ikke lagt noe arbeid i å gjøre bilen spesielt attraktiv der – her er det nøkterne data-bilder som gjelder. Men det er mer enn nok her til å skjerpe appetitten.

Kanskje vi kan håpe at denne bilen vil gjøre at merket blir interessant for andre enn den mest barka fan-gruppen i Norge igjen.

Powered by Labrador CMS