Mercedes-Benz GLE: Salgsstart for ladbar Mercedes - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic setter en ny standard i klassen med hele 99 km elektrisk rekkevidde og mulighet til å trekke henger på inntil 3,5 tonn. Prisene starter på 832.000 kroner, og de første bilene ankommer Norge i januar.

– Det er sjelden vi opplever så stor pågang og interesse for en ny modell, som vi har gjort med ladbare GLE. Vi har jobbet lenge for å kunne presentere dette for norske kunder og jeg tror prisene vil sjokkere mange, i positiv forstand, sier Kjetil Myhre, direktør Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

Les mer om nye Mercedes-Benz GLE

Gedigen batteripakke
Batteripakken i GLE 350 de 4Matic er på hele 31,2 kWh og dermed, ifølge importøren, størst av alle ladbare hybrider på markedet. Dette gir en elektrisk rekkevidde på inntil 99 km etter den nye WLTP-standarden. Med en slik rekkevidde kan GLE kjøres utslippsfritt på de aller fleste turer.

For å muliggjøre dette kreves det gode og fleksible ladeløsninger. Derfor har GLE en kombinert ladekontakt for både vekselstrøm og likestrøm. Via hurtiglading (60 kW) fylles batteriet på ca. 20 minutter mens det tar i overkant av 3 timer fra en ladeboks (7,4kW).

For å få plass til den store batteripakken er bakakselen modifisert og bilen designet på en måte som sørger for et trinnløst og flatt bagasjerom som tar fra 490 til 1915 liter.

Trenger man mer plass er det godt å vite at man også kan trekke henger på inntil 3,5 tonn i kombinasjon med luftfjæring.

For å maksimere elektrisk rekkevidde gjenvinner bilen energi fra alle fire hjul. Regenereringsmomentet er på inntil 1800 Nm og gjør at GLE i stor grad kan opereres med gasspedalen alene, såkalt en-pedals-kjøring.

Godt utstyrt
GLE 350 de 4Matic kombinerer en kraftig elmotor med en effektiv dieselmotor. Til sammen leverer disse 320 hk, og et dreiemoment på hele 700 Nm.

  • Blant standardutstyr på ladbare GLE inngår:
  • Hengerfeste
  • LED High Performance med adaptiv fjernlysassistent
  • Widescreen cockpit med to høyoppløste 12,3-tommers skjermer
  • MBUX telematikk med blant annet "Hey Mercedes" stemmestyring, touch-skjerm og navigasjon
  • Parkeringsassistent
  • Ryggekamera
  • Kunstskinn
  • Elektrisk bakluke
  • Interiørbelysning med 64 forskjellige farger
  • Blindsonevarsling
  • Automatisk nødbrems
  • Elektrisk innfellbare speil

– Mye av det kundene tidligere har lagt på som ekstrautstyr er nå en del av standardutrustningen. Man får med andre ord en solid pakke allerede fra start. Sluttprisen vil naturlig nok variere med ulike preferanser, men vi tipper at mange havner et sted mellom 950.000-980.000 kroner, avslutter Myhre.

Tekniske data GLE 350 de 4MATIC SUV

Motor

OM 654 (R4 Diesel)

Volum (cc)

1991

Systemytelse (hk)

320

Systemmoment (Nm)

700

Total batterikapasitet (kWh)

31,2

Elektrisk rekkevidde WLTP (km)

90-99

Toppfart (km/t)

210

Toppfart, elektrisk (km/t)

Over 160

Akselerasjon 0-100 km/t (sek.)

6,8

Blandet forbruk WLTP (l/mil)

0,07-0,11

Blandet CO2-utslipp WLTP (g/km)

0,18-0,28

Hengervekt (kg)

2700

Hengervekt med luftfjæring(kg)

3500

Bagasjerom (liter)

490-1915

Pris eks. lev. 2020 (kr)*

818.000

Pris eks. lev. 2019 (kr)

832.000

*Dersom statsbudsjettet blir vedtatt slik det står går prisen ned med 14.000 kr i 2020.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: