Nå får Kona enda lengre rekkevidde

Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.

Publisert Sist oppdatert

Kona Electric er en av markedets mest populære elbiler, og mye av det skylles samspillet mellom høyt utstyrsnivå, design, rekkevidde og en fornuftig pris.

I 2019 ble det ifølge OFV registrert 3451 nye Kona Electric på norske skilter, noe som plasserer modellen på sjetteplass blant Norges mest solgte elbiler og på andreplass blant SUV-ene, kun slått av Audi e-tron.

Helt siden bilen ble lansert våren 2018 har den holdt på plassen som en av de virkelige rekkeviddevinnerne i markedet, og nå velger Hyundai å gjøre rekkevidden enda bedre.

Rekkevidden økes fra 449 kilometer til 484 kilometer. Dette vil gjelde biler produsert fra mars 2020, fabrikklevert med nye Michelin Primacy 4-dekk.

– Dette er svært gledelige nyheter for alle som ønsker å kjøpe en praktisk og stilig elbil med lang rekkevidde. Kona Electric har truffet det norske markedet svært godt, noe salgstallene bekrefter. At den nå får enda bedre rekkevidde gjør den til et opplagt valg for enda flere kunder, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Den økte rekkevidden kommer på et tidspunkt hvor økt produksjon og tilgang på biler sørger for stadig fallende leveringstid. Dermed kan nye norske kunder forvente å få sin bil i løpet av få måneder om de bestiller nå.

– Tilgangen på biler er meget god inn i 2020, og vi opererer nå med en leveringstid på under seks måneder for nye ordre. Med andre ord vil kunder som bestiller nå ha den nye elbilen sin til sommeren. Produksjonskapasiteten vil dessuten øke videre, så leveringstiden vil bli helt normalisert etter sommeren. Sammen med enda lengre rekkevidde er det skikkelig godt nytt for kundene, sier Knudsen.

Flere endringer
I tillegg til den kraftige oppjusteringen av rekkevidden gjør Hyundai grep for å bedre kjøreegenskapene ytterligere. Dette skjer gjennom endringer i fjæringsoppsettet.

Som følge av nye reguleringer fjernes også knappen for å slå av VESS (Virtual Engine Sound System), som er et lydsystem designet for å simulere en lav summende motorlyd i lave hastigheter.

Tidligere har man kunne slå av dette systemet under kjøring, men nye regler for fotgjengersikkerhet gjør at det i fremtiden alltid vil være påslått når man kjører i hastighet opp til 30 km/t.

Powered by Labrador CMS