Golf GTI, GTE og GTD

Golf GTI, GTE og GTD

Golf GTI, GTE og GTD

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

Golf GTI

De morsomme Golf-variantene

Golf GTI har i årevis hatt sin tilhengerskare, men hva skjer når skjerpede utslippskrav tvinger frem et nytt alternativ?

Publisert Sist oppdatert

Bilprodusenter er som barn i dagene før den store dagen – de holder ikke ut å vente. I dag er det Volkswagen som slår til.

De siste årene er det blitt vanlig at nyheter presenteres drypp for drypp i ukene før en internasjonal bilutstilling, skisser, bilder av detaljer som en lykt eller karosseribit, gjerne i følge med meningsløse svadauttalelser.

Men det er også blitt vanlig at hele biler avsløres noen dager før den offisielle pressedagen som nå, i tilfelle Genève-utstillingen, er tirsdag 3. mars.

Det er en dårlig skjult hemmelighet at Volkswagen skal vise de mer spennende innslagene i Golf-familien på messen, GTI, GTD og GTE. Sistnevnte den mest interessante med hensyn til volum i Norge grunnet verdi for pengene, GTI den mest spennende for menigheten.

Golf GTI blir som sine forgjengere en sportslig, rendyrket og effektiv kompaktsportsbil som beholder Golfens praktiske egenskaper. Den får en motor på 245 hestekrefter og er som den øvrige Golf 8-familien spekket med høyteknologi for en digital tid.

Bensinmotoren på 2,0 liter er en direkteinnsprøytet turbomotor med maksimalt dreiemoment på 370 Nm. Sekstrinns manuell girkasse er standard, men de fleste vil nok gå for syvtrinns DSG dobbelclutchkasse som er mest effektiv samtidig som du slipper å bruke venstrefoten.

Plug-in på GTI-nivå
Med en systemeffekt på 245 hk har andre generasjon Golf GTE akkurat samme effekt som GTI-en.

Hybriddrivlinjen er ifølge Volkswagen utviklet for sportslige ytelser, men gir i tillegg muligheten til å kjøre rundt 60 km utslippsfritt. Her får du med andre ord i pose og sekk, og du kan regne med at den blir prisgunstig i det norske avgiftssystemet.

Så sant batteriet har tilstrekkelig ladestatus, starter nye GTE alltid helelektrisk – i «E-MODE».

Smart pakkeløsning
I forhold til forgjengeren, er den elektriske rekkevidden betydelig forbedret. Det oppnås både gjennom bedre aerodynamikk, og at batteriet nå er på 13 kWt – en forbedring på rundt 50%. Golf GTE kan kjøre helelektrisk i opptil 130 km/t.

Drivlinjen er basert på en 1,4-liters TSI bensinmotor med turbo som yter 150 hk. Hybridmodulen består av en sekstrinns DSG girkasse, elektromotoren på 116 hk og litium-ion-batteriet.

Volkswagen har perfeksjonert understellet i både Golf GTI og Golf GTE, og GTI får et sportsunderstell som er 15 mm lavere enn standard øvrige Golf-modeller.

Et avansert chassis og elektroniske hjelpemidler skal sørge for økt forskjell mellom sportslige egenskaper og komfort slik at bilene er lekne når de utfordres, samtidig som komforten ivaretas på langtur.

Golf GTE kan bestilles fra juni med levering fra august. Golf GTI kan bestilles fra juli med levering fra september. En ny utgave av Golf GTD vises også i Genève, men denne er ikke aktuell for Norge.

Prisene vil nok avgjøre om entusiastene fortsatt vil velge en GTI eller om de ser fordelene med lang elektrisk rekkevidde kombinert med nesten tilsvarende ytelser. Et tredje alternativ er å vente på en enda heftigere Golf R med over 300 hk og firehjulsdrift.

Powered by Labrador CMS