Ny el-SUV fra gammel-ny kineser - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Tro det eller ei, men i Kina arrangeres det en stor bilutstilling akkurat nå. Blant de mange nyhetene er en som sikkert kan bli aktuell på eksportmarkedene.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Det er mye lokalt og mye rart på årets Chongqing Auto Show, men det dukker da også opp modeller som er verdt å se nærmere på.

Som denne batterielektriske SUV-en fra Aion.

Sannsynligvis enda et merke du aldri har hørt om, men bakgrunnen er et kjempekonsern som heter Guangzhou Automobile Group (GAC) som ble stiftet så langt tilbake som i 1955.

De bygger mange forskjellige merker og har joint ventures med bl.a. Fiat Chrysler Automobiles, Honda, Mitsubishi og Toyota.

I fjor begynte de å bygge elektriske biler. De fikk merkenavnet Aion, og den de viser nå, Aion V er nummer tre i rekken, etter S og etter LX.

Den er forholdvis kompakt, blir aldri mer enn en 5-seter (LX er 7-seter) og har et karosseri som egentlig er litt forfriskende.

Kontinuerlig (lys)bånd rundt hele fronten er ganske karakteristisk, og ingen kan være i tvil om at dette er en elbil.

Fra siden ser vi skjulte dørhåndtak, en karakteristisk bakketopp over bakhjulet og en klar kileform som kanskje ville få noen markedsførere til å kalle utseendet «sportslig».

Kineserne lærer fort – også at de må ha et pompøst navn på formspråket sitt. Hos denne produsenten – sies det – heter designspråket, tror det eller ei, Mecha Beast!.

Og da har for sikkerhets skyld også interiøret fått et navn. Der heter design konseptet «Whale Space».

Hey Jonathan.

Det de sier er at de i maksimal grad har jobbet med at bilen er batterielektrisk, at man ikke trengte plass til mekaniske forstyrrelser, og derfor er plassen inni, spesielt bak, glitrende. 

Men det er ikke alltid lett å skjønne hva de mener når de for eksempel skriver at «… and the availability of the middle seat is relatively high.»

Ingen mål og vekt foreløpig, men en motor foran på 135 kW og 350 Nm. Og fire alternative batteripakker med muligheter for 400, 500, 530 og 600 kilometer rekkevidde.

For ordens skyld: Det er GAC som også har bilmerket Trumchi. Det ble veldig morsomt da de debuterte på Detroit-utstillingen for 3-4 år siden

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: