-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Sedate sedaner - Del 2
Disse duellantene har fire fellesnevnere
Strikk-transmisjon
Suzukis rekkemotor er litt sterkere enn Subarus boxermotor på papiret.
I våre testmålinger er Legacy en smule raskere fra stillestående, både til 80 og 100 km/t.
Ved mellomakselerasjon, både fra 50 til 80 og fra 70 til 100, er det Kizashi som klokkes inn på kortest tid, men forskjellene er ikke store.
Større forskjeller viser det seg å være i praksis når det gjelder CVT-girkassen og forbruket.
Kizashis trinnløse automatgir har mer «strikkmotor-tendens», på den måten at turtallet raskt spretter opp på 5500 o/min. ved akselerasjon, for deretter å «dra bilen etter seg» inntil turtallet stabiliserer seg.
Legacys CVT-kasse oppfører seg mer som en «normal» automatkasse, det gjelder også støynivået under akselerasjon.
Habil på veien
Legacy har et forholdsvis sportslig oppsett. Det vil si at vi kjenner en del slag og vibrasjoner på dårlig asfalt, den hopper og spretter mer enn konkurrenten. Det er også en del hjulstøy på grov asfalt.
Kizashi har et chassis som ikke er fullt så sportslig, men med god balanse mellom komfort og sportslige egenskaper.
Den har absolutt kapable kjøreegenskaper, og har bedre demping av slag og vibrasjoner. Samtidig er styringen vel så kontant som på Legacy.
Når vi vurderer at Kizashi har et overtak når det gjelder kjøreegenskaper, må det ses i lys av at vi kjører på sommerføre. På mer krevende vinterføre hadde sannsynligvis Legacy fått høyere score på grunn av et mer avansert 4WD-system.
Godt utstyrsnivå
Begge bilene kan skilte med et høyt utstyrsnivå – men ikke oppsiktsvekkende høyt. Med andre ord; så pass bør det være på dette nivået.
Legacy trekker det lengste strået i denne disiplinen, ikke minst på grunn av navigasjonssystem og ryggekamera. Ingen av disse to detaljene finnes på Kizashi.
Pris og utstyrsnivå er gjerne to sider av samme sak, noe som disse to japanerne bekrefter.
Kizashi slår nærmest knockout på Legacy med 75.000 kroner lavere pris, men Suzuki er vel en av de få bilimportører som fortsatt betrakter fabrikkmontert radio som ekstrautstyr, og plusser på 4400 kroner for den.