Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2

Nissan Qashqai +2

SUV har til tross for størrelsen ikke alltid vært synonymt med god plass innvendig. Det har Mitsubishi Outlander og Nissan Qashqai tatt mål av seg til å gjør noe med.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Vi skal være de første til å innrømme det. Qashqai er nok en bil, som særlig motorjournalister har hatt en tendens til å undervurdere. Til tross for at den fikk en liten oppgradering for et års tid siden, er det ganske lett å kjenne at dette ikke er den nyeste bilen i klassen når du tar plass bak rattet.

Den første lille skuffelsen skyves imidlertid raskt unna for et langt bedre inntrykk etter bare noen kilometer bak rattet. Setene i Qashqai er meget bra, det samme er ergonomien i førermiljøet. Da kan du leve med en litt gammeldags finish på interiøret, selv om den lille skjermen stadig minner deg om at den utviklingen har gått raskt fremover.

Bagasjeplassen i de to testbilene er ganske identisk, det er lett å pakke i Qashqai, et lite minus må noteres ved at Qashqai bare kan trekke 1400 kilos henger, mens tallet for Outlander er to tonn. Innvendig er Qashqai litt smalere, og bakseteplassen er også dårligere enn hos konkurrenten. Adgangen til baksetet er som i Outlander litt krevende, og setene passer definitivt for barn og små og smidige voksne.

Det er lett å la seg lure av utseendet på Qashqai. Kjøreegenskapene er nemlig gode, du har bra styrefølelse og fint balansert krenging, som en god vekting mot komfort. Upresset og med stabilitetskontrollen (ESP) slått på opptrer Qashqai svært trygt på veien. Presser du bilen mot grensene, vil det understyre lett. Skulle du finne på å slå av ESP, får du en litt uforutsigbar bil som understyrer samtidig som den gjerne byr på en bakhjulsskrens. Japaneren gir sånn sett en kjøreopplevelse som tenderer mer mot de små SUVene enn mot rene kompaktbiler som Volkswagen Golf og Ford Focus.

Systemet for firehjulsdrift er i prinsippet ganske identisk med det vi finner hos Mitsubishi. Den største forskjellen er at du har en ren forhjulsdrevet variant, som ifølge Nissan er for den som kjører på tørr asfalt og ønsker maksimal drivstofføkonomi. Også på Qashqai finner du en mulighet for elektronisk å låse kraftfordelingen mellom akslene til 50/50. I all praktisk bruk er systemet godt nok til å forsere de fleste utfordringer en hverdagsbilist skulle rote seg opp i.

Motormessig er ytelsene i 1,6-literen til Nissan lavere enn 2,2-literen til Mitsubishi. Det skiller 20 hestekrefter, men hele 60 Newtonmeter dreiemoment. I praksis merkes det langt mindre enn man skulle tro. Skulle du fullaste begge, vil du nok uansett føle at det passer godt å bli liggende i køen. Når det er sagt, kunne vi godt ha ønsket oss litt mer punch i bunnen på 1,6-literen. Den noe mindre 1,5-literen oppleves til tross for at den er langt svakere, faktisk hakket mer fleksibel. Kan du klare deg med drift bare foran er dette absolutt en motor å prøve i Qashqai.

LES VIDERE:
- Innledning
- Mitsubishi Outlander
- Nissan Qashqai+2
- Testvurdering og poeng Mitsubishi Outlander
- Testvurdering og poeng Nissan Qashqai+2
- Vårt valg

Powered by Labrador CMS