Hyundai Veloster Turbo
Hyundai Veloster Turbo
Hyundai Veloster Turbo
Hyundai Veloster Turbo
Hyundai Veloster Turbo
Hyundai Veloster Turbo
Hyundai Veloster Turbo
Hyundai Veloster Turbo
Hyundai Veloster Turbo
Hyundai Veloster Turbo
Hyundai Veloster Turbo

Hyundai Veloster Turbo

Det hyler i dekk og skinner i brede smil – årets store GTI-test leverte varene og avslørte forskjellene.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Sjansene for at du finner igjen din Veloster på parkeringsplassen mellom alle andre biler må kunne beskrives som stor. Det er vanskelig å forholde seg uberørt av denne kreasjonen der designerne virkelig har fått lov å slippe seg løs.

Resultatet, særlig når den her kommer med ekstra styling og ikke minst en turbomatet 1,6-liter under panseret, samt en matt mørkegrå lakk, er definitivt vellykket. Særlig bakfra ser den virkelig bøs ut – de to store eksosrørene og diffusoren etterlater ikke noen tvil om at dette skal være en tøffing.

Det er imidlertid ikke bare utenpå Veloster er litt annerledes. Når vi først tar den med oss ut på landeveien før vi kaster den rundt Vålerbanen, klarer den nemlig å fremvise en litt merkelig kombinasjon av å være for myk på banen og i overkant stiv på veien.

Nå skal det nok også sies at ingen hadde tenkt på Veloster som en banebil. Dette er en forholdsvis praktisk og rask hverdagsbil med stor bagasjeplass og den litt merkelige bakdøren på høyre side, mens venstre side bare har en stor fordør.

Motoren kjenner vi blant annet fra Kia Cee´d GT som vi kjørte i Bil 10, og den har en karakteristikk som fungerer godt ute på veien med fint skyv fra ganske lave turtall. Samtidig mangler den dette snerret som du finner i både Focus og Golf.

Styringen er ikke dårlig, men ikke på langt nær så presis som i de fleste andre i dette følget. Oppsettet sørger også for at den oppfører seg som en tradisjonell forhjulsdrevet bil, det understyrer mildt og forsiktig om du gjør noe dumt, og du skal virkelig jobbe for å få noe liv i bakenden.

På plass bak rattet føler du deg som en middels hipster – for også her er det valgt en del løsninger som først og fremst sørger for at det blir en smule rotete rundt deg. Blant må du gjennom et halvårs brevkurs for å finne frem til knappen som sørger for å vise utetemperatur.

Utstyrsnivået er imidlertid høyt, og du finner det meste du forventer i en bil i denne prisklassen. Setene er bra, girkassa fungerer fint – og Veloster er også en av disse bilene som vokser på deg når du først har fått gjort unna de første 30 milene.

Powered by Labrador CMS