-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Skoda Rapid Spaceback
Forholdsvis rommelige, og med små motorer – den minste har 0,9 liters volum og to sylindere – denne duellen kunne like gjerne hatt tittelen "mye bil for pengene".
- Innledning
Spaceback-begrepet kan virke forvirrende for mange. Skoda Rapid Spaceback er nemlig ikke en stasjonsvogn, som man kunne tro. Selv om bakparten har en form som minner om en stasjonsvogn, er bilen 18 cm kortere og har over 100 liter mindre bagasjerom enn Rapid kombikupé. Snakk om space…
Den tsjekkiske deltakeren har det beste førermiljøet av de to. Selv om det også her er brukt en del hardplast – det handler jo om billige biler – sitter vi med en langt bedre kvalitetsfølelse, dette ser ikke så billig ut.
Det er bedre oversikt over førermiljøet enn i Fiaten. Det er lettleste instrumenter, og det meste er funksjonelt. Dessuten er det bedre sittekomfort, uten at det på noen måte er snakk om noen luksus.
Rapid Spaceback byr ikke på noen genuine løsninger når det gjelder seter og plassutnyttelse, bortsett fra at du kan velge to alternativer på høyden i bagasjerommet – med andre ord løst gulv som kan plasseres i to høyder. Plassert på øverste nivå blir det tilnærmet flatt gulv i lasteavdelingen når bakseteryggen legges ned.
Motoren er villig, men den må ha litt turtall før den våkner. Trekkevnen, altså dreiemomentet, er merkbart høyere enn hos konkurrenten, uten at det kan kalles imponerende. Motoren er ikke like masete som i Fiaten, og hestene er heller ikke like drikkfeldige. Her fikk vi et testforbruk på 0,70 liter/mil, som «bare» ligger 37 prosent høyere enn fabrikkens offisielle tall ved blandet kjøring.
I denne sammenhengen må vi heller ikke glemme at Rapid Spaceback veier 150 kg mindre enn Fiat 500L. Slik slår som regel positivt ut på så vel forbruk som kjøredynamikk.
Kjøreegenskapene er likevel helt på det jevne – men for bilens typiske målgruppe er det sannsynligvis bra nok. Vi antar at både plassforhold og pris, og det faktum at bilen er lettkjørt – står langt høyere på prioriteringslisten enn de dynamiske egenskapene.
LES VIDERE:
- Innledning
- Skoda Rapid Spaceback
- Fiat 500L
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Skoda Rapid Spaceback
- Testvurdering og poeng Fiat 500L