-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
KEWET
Smått, søtt og alternativt er adjektiver som både passer på elbilen Kewet og på bedriftene som har stått bak den. Likevel er Kewet å regne som en av de store elbil-suksessene gjennom det siste tiåret.
Kort oppsving
Kewet hadde rørramme av stål, karosseri av glassfiberarmert, splintfri polyester med ganske chic linjeføring, samt uavhengig fjæring og skivebremser rund baut. Fire 12V batterier drev hekkmotoren på 7, alternativt 10 hk. Med sistnevnte enhet lød toppfarten på 80 km/t og aksjonsradiusen på rundt 70 km. Modellnavnet ble etter hvert endret til El-Jet og spesifikasjonene til 72V og 12 kW effekt (ca. 17 hk).
Rundt 500 biler ble bygget i 1992, deretter sank produksjonen merkbart – markedene både hjemme og i de nærmeste naboland var mettet, herunder i Norge, der Kollega Bil AS hadde forhandlet Kewet siden starten. I 1995 flyttet Westergaard virksomheten til Tyskland for ytterligere masseproduksjon, mens Kollega Bil AS fikk oppgradert status fra forhandler til importør.
Men til tross for at Kewet nå hadde nådd sitt femte utviklingstrinn ble det ikke noe nytt oppsving. En varebilversjon, Citi-Van, falt i fisk etter at en forserie på 12 biler ble ferdigstilt. Personbilproduksjonen gikk jevnt, men smått, til tross for at Kewet nå var typegodkjent i 20 land og begynte å få en liten internasjonal kult-status. Tyske myndigheter ville ikke gi tilstrekkelig støtte på avgiftsfordeler eller andre måter, og Westergaard flyttet den lille produksjonen tilbake til sin hjemby Hadsund i Danmark.
Norsk produksjon
I 1998 sa Westergaard seg ferdig med prosjektet etter at vel 1000 Kewet-biler hadde blitt fullført siden starten. Men norske Kollega Bil AS var fortsatt entusiastiske, for her hjemme var Th!nk på gang og man så for seg at dersom Norge skulle bli et foregangsland for elbiler, så var Kewet et både godt utviklet og prisgunstig alternativ til den helnorske konkurrenten som fikk så mye presse-blest. Det gamle modellnavnet Citi-Jet ble tatt tilbake igjen (forresten pussig at en bil med så sterk miljøprofil har et modellnavn som inneholder noe så forurensende som jet!).
25. september samme år overtok Kollega Bil AS det danske selskapet, herunder produksjonsrettigheter og –utstyr samt merkenavnet. 20. juni 2000 ble Kewet typegodkjent av Vegdirektoratet for produksjon i Norge og en liten monteringslinje satt opp i Sandakerveien 110c i Oslo. Dette har krevd stor nøyaktighet og har tatt tid, og båndet går fortsatt langsomt til tross for at Kewet markedsføres som billigere enn en helsides annonse i Aftenposten, men varer betydelig lenger.
Produksjonslinjen er satt opp i samarbeid med Sintef og er ordrebasert. I første halvår 2002 ble bare 4 Kewet nyregistrert på norske skilter, men i tillegg tok Kollega Bil inn 30 brukte eksemplarer fra utlandet og oppgraderte dem før videresalg. Kollega Bil AS har også en av de 12 bygde varebilene (serienummer 11) stående for studier – og muligens videreutvikling?