-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Citroën C3 Pluriel: Kreativ og praktisk
Citroën C3 Pluriel deler plattform og mange komponenter med Peugeot 206CC. Likevel er de to søskenbarna svært forskjellige. Peugeoten ser mest normal ut mens Citroënen er mest praktisk som familiebil - på tross av sin spesielle fremtoning.
Pluriel er det nærmeste en moderne bil kommer den legendariske Jernsenga (2CV), og det er nok noe av den imagen Citroën har forsøkt å gjenskape med den spesielle småbilen som skiller seg fra sine 5-dørs søster, C3, først og fremst gjennom sin spesielle takkonstruksjon.
Praktisk småbil
I utgangspunktet er den en rommelig og praktisk småbil med god plass for fire personer pluss bagasje. På landeveien er den typisk fransk - med andre ord myk og komfortabel. Vi kunne ønsket noe mer sidestøtte i forsetene, men i motsetning til hos 206CC fant vi lett frem til en god kjørestilling bak rattet.
1,6-litersmodellen med 110hk er utstyrt med Sensodrive gearsystem som standard. Systemet krever noe tilvenning, men bruk det som en manuell gearkasse uten clutchpedal som lar deg skifte opp eller ned, via store hendler bak rattet, raskere enn du gjør med en manuell kasse. Automatfunksjonen fungerer dårligere og gir lett rykkete kjøring siden gearskiftene tar lenger tid enn med konvensjonelle automatkasser.
Tak eller ikke?
For å kjøre helt åpent med Pluriel må du demontere takkonstruksjonen og la denne bli igjen hjemme. Det tok vi ikke sjansen på å gjøre på vår todagers testtur med fare for regnbyger. Vi valgte derfor å kjøre med bøylene på mens vi kjørte taket i bakerste posisjon og plasserte det i bagasjerommet. Med bøylene montert ga Pluriel mindre cab-følelse enn de andre bilene som deltok i prøvekjøring. På den annen side satt vi lunt og godt mens fuglekvitter og andre lyder ble reflektert like godt som i de andre.
De fleste som kjøper en Pluriel vil nok kvie seg første gang de skal demontere taket. Det at bøylene ikke kan fraktes i bilen gjør trolig også at den sjelden blir kjørt i helt åpen tilstand under våre klimatiske forhold, men i Syd-Europa hvor bilen produseres er nok forholdet et annet. Men dersom du ønsker en fleksibel bruksbil med soltak som kan åpnes i hele bilens lengde, er Pluriel en praktisk småbil med et utseende som skiller seg ut fra mengden.
Eksemplaret vi kjørte har en listepris på 241.400 kroner med Sensodrive og ESP inkludert. Klarer du deg med 1,4-liters motor og manuell gearkasse starter prisene på kr 217.400, og dermed er Pluriel den rimeligste cabrioleten som er tilgjengelig i Norge.
J | L |
Utstyr og pris | Tungvinn takkonstruksjon |
Rommelig | Lite cabriolet-følelse |
Smarte løsninger / fleksibelt interiør | Uleselige turteller i skarpt lys |