-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Neste skritt i Norden:
Nissan + Renault = RENIS?
At Nissan overtar import og distribusjon i Norden er trolig bare første skritt i en plan for en ny stor nordisk bildistributør. Neste blir trolig at Renault og Nissan får felles distribusjon og at man deretter også inkluderer Samsung.
Dermed vil Renault som både eier Nissan og Samsung få en strømlinjeformet organisasjon i Norden. Det må være en grunn til at nå etableres regionkontorer flere steder i Europa – som alle ser ut til å arbeide etter den samme malen – Renault + Nissan = felles distribusjon. Mest mulig tett samarbeide.
Noen sier det er helt nødvendig om Renault/Nissan skal konkurrere med de store gigantene som Ford, GM, Audi/VW og Toyota som har gjort eksakt det samme. (Se på Ford som har overtatt Mazda i Europa og sier ja til at Norges største Volvo-forhandler får selge Ford).
Volvo representerer Renaults personbiler i Norden. Det er etablert et eget firma – Renault Nordic med hovedkontor i Gøteborg. Volvo-forhandlere selger Renault i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Leder for Renault Nordic er nordmannen Øystein Herland som har jobben ved siden av å være sjef for Volvo Personbiler Norge.
– Hadde Volvo ment alvor med Renault hadde de aldri i verden hatt en toppsjef som ikke var 100 prosent delegert til bare å jobbe med Renault i Norden, sier en bilekspert. Det må tolkes som et klart signal på Volvos interesse for Renault at de lar Herland ha sjefsjobben for Renault som en attpåklatt. Hadde Volvo virkelig satset på Renault i Norden, hadde de bygget opp en langt mer slagkraftig organisasjon. Satt større krav til forhandlere om skille mellom Renault og Volvo. Alle har jo sett hvordan salget av Renault har svingt i Norge. Går Volvo-salget opp – går Renault-salget ned og vis a versa.
Volvo Nordic har kontrakt for distribusjon av Renault ut 2007. I følge informasjonssjef Tore Løvig har ledelsen i Volvo Nordic alt startet planer om å få Renault-avtalen forlenget fra etter 2007.
Ikke naturlig å samarbeide
Det er ingen naturlig grunn for at Volvo skal være agent for Renault i Norden.
- Volvo eies av Ford som har tilsvarende modeller som Renault i alle segmenter. Om de ikke har Ford-emblem i fronten, så har de Mazda
- Ford har aldri hatt som sin oppgave å hjelpe en konkurrent ved at Renault selges av en av de sterkeste forhandlerorganisasjonene i Norden. Ford har aldri vært kjent for å hjelpe harde konkurrenter. Trolig ville de heller tenke seg at sterke Volvo-forhandlere kunne overta Mazda eller Ford der de har svake forhandlere.
- Renault vil styrke sin posisjon i Europa. De er mer enn mange andre merker avhengig av Europa da de ikke selger bilene i det store Nord-Amerkanske markedet. Der er Nissan sterke – så kan det bli slik at mens Renault overtar distribusjonen i Europa, vil Nissan starte å selge utvalgte Renault i Nord-Amerika?
- Nissan og Renaults personbilmodeller konkurrerer mindre og mindre. Mens Nissan satser kraftig på SUVer, nyttekjøretøyer, pickuper og sier de skal bli sterke på firhjulstrekk – holder Renault seg foreløpig unna. Renault har ingen SUV-variant og eneste modell med firehjulstrekk er Kangoo som kommer fra en underleverandør. Når det gjelder kassevogner har Nissan og Renault samme modeller som bl.a. Opel.
Hvem blir RENIS forhandlere?
Blir det felles distribusjon av Nissan og Renault i Norge er spørsmålet om hvem som blir forhandler. Mange forhandlere venter på svaret – og temaet reises hver gang forhandlere for Nissan og Renault møtes. Noe svar før de neppe før i 2006. Mange misliker usikkerheten.