Avgiftskutt på bruktimport

Nye regler for beregning av avgifter ved bruktimport kan ha gitt din drømmebil 100.000 i avgiftsreduksjon over natten.

Publisert Sist oppdatert

Fra 1.mai kan du velge å få fastsatt bruksfradraget individuelt når du importer bruktbil. Det vil si at om du mener bilen har falt mer i pris enn det den generelle beregningsmetoden tar som utgangspunkt, kan du velge den nye metoden som fastsettes etter en bruktbilprisliste.

Det er EFTAs overvåkingsorgan (ESA) som har pålagt Norge å endre reglene, slik at de er i tråd med EØS-avtalen.

Disse blir billigere

Den nye metoden for å beregne avgifter favoriserer biler som har falt mer enn gjennomsnittet. Dette vil for eksempel gjøre at biler med stor bensinmotor, som Audi A8 4.2 quattro, får 112.040 kroner lavere avgift enn med den gamle beregningsmetoden.

Beregningene som vi har gjort med programvare fra Holte Byggsafe viser at avgiftsreduksjonen på enkelte biler er stor, mens det på andre biler ikke vil lønne seg å bruke den nye metoden.

Vær også oppmerksom på at man har bakt inn en priskorreksjon for under- eller overkjørte kilometer på bilen. Denne korreksjonen følger en egen tabell som er fastsatt i forskriften.

Vanskelig

Det kan være vanskelig å vite om dataene som kommer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken stemmer overens med den bilen du planlegger å importere. Viktige faktorer som CO2-tallene for bilene kan variere mellom utstyrnivåer, valg av dekk og andre ting. Det er derfor viktig at dine beregninger baserer seg på COC-dokumentene / Europeisk typegodkjenning for den aktuelle bilen som du skal hente.

Du kan ikke angre

Det eksisterer nå tre måter å fastsette avgiftene på en bruktimportert bil. Den eksisterende metoden som tar utgangspunkt i en fast prosentreduksjon etter alder på bilen, den nye som tar utgangspunkt i prislisten og en tredje for biler som ikke befinner seg i prislisten. For denne siste gruppen vil avgiften fastsettes av en egen enhet hos tollregionen.

Det er imidlertid svært viktig å være klar over at om du først har bedt om å få en alternativ beregning, er dette valget bindende. Du kan altså ikke angre deg om du i etterkant finner ut at den gamle metoden for beregning ville gitt den laveste avgiften.

I praksis vil det fungere på følgende måte:

Du importer bilen og betaler avgifter etter tabellfradraget. Innen 15 dager kan du kreve å få fastsatt bruksfradraget etter den alternative metoden. Om dette fører til endringer i avgiften må du betale, eller vil få refundert, mellomlegget.

Om det ikke finnes priser for ditt kjøretøy i prislistene skal avgiften fastsettes av en egen enhet hos tollregionen.


For alle beregninger som er gjort tas det forbehold om feil og/eller mangler i dataene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Beregningene er gjort på basismodeller uten spesielle utstyrspakker og med normal kjørelengde i henhold til bruktbilprislisten. Biler som tas inn til Norge fra andre europeiske land er i stor grad utstyrt med COC-dokument som beskriver alle tekniske data på bilen, også CO2-utslipp.

Kilde: Holte Byggsafe og Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Søk i over 1.500 biltester her

Les mer om nye biler her

Engangsavgift

Merke/modell

Alder

Nypris

m/tabell

m/bruktpris

Reduksjon

Alfa Romeo 156 1,8 TS - 4D B 1,5 303 800 109 506 99 447 -10 059
Alfa Romeo 166 2,5 V6 - 4D B 2,0 524 900 219 416 206 436 -12 980
Audi A8 4,2 Quattro B 5,0 1 153 000 340 489 228 449 -112 040
Audi Allroad 2,7 V6 Qua Stv B 4,0 760 800 308 543 276 172 -32 371
BMW 540 - 4D B 1,5 924 000 408 413 379 452 -28 961
BMW 735 I - 4D B 4,0 1 125 000 299 027 256 054 -42 973
Chrysler Voyager 3,3 Ltd. B 2,0 732 700 286 469 234 000 -52 469
Fiat Barchetta 1,8 - Cab. B 5,0 314 900 64 633 54 492 -10 141
Ford Galaxy 1,9 TD Trend D 1,0 400 900 111 583 99 931 -11 652
Jaguar XJ R 4,0 - 4D B 5,0 1 328 700 403 412 379 537 -23 875
Jaguar XK R - Cup B 5,0 1 319 600 388 297 373 012 -15 285
Jeep Grand Cherokee 4,0 Ltd B 3,0 807 200 335 919 278 870 -57 049
Lexus RX-300 B 5,0 799 000 245 472 233 350 -12 122
Mazda MX-5 1,8 Sport - Cab B 5,0 322 000 85 448 78 850 -6 598
Mercedes E270 CDI - 4D D 3,0 609 500 120 454 115 615 -4 839
Mercedes E320 - 4D B 5,0 800 400 213 931 122 653 -91 278
Mercedes S500 B 4,0 1 334 500 384 744 333 281 -51 463
Mercedes ML350 B 3,0 906 100 374 919 336 373 -38 546
Mercedes CL500 B 2,0 1 560 600 409 809 361 399 -48 410
Opel 2,5 Vectra DT Eleg St. D 4,0 545 900 141 807 104 412 -37 395
Opel Frontera 2,2 TDI D 5,0 482 900 133 047 97 850 -35 197
Saab 9-3 2,0-205 T Cab. B 4,0 542 000 152 803 145 161 -7 642
Saab 9-5 2,3-220 T Vect Stv B 3,0 540 500 212 798 169 304 -43 494
VW Phaeton 4,2 V8 B 3,0 1 194 500 515 465 471 465 -44 000
VW Sharan 1,8-150 T Trend B 3,0 432 280 164 835 151 229 -13 606
Volvo S80 2,9 T6 B 3,0 714 900 312 831 302 542 -10 289
Volvo C70 2,0-163 T Cab. B 4,0 586 000 162 710 135 585 -27 125
Volvo V40 2,0 T - Stv. B 3,0 299 900 94 977 90 472 -4 505
Powered by Labrador CMS