Fra 1.mai kan du velge å få fastsatt bruksfradraget individuelt når du importer bruktbil. Det vil si at om du mener bilen har falt mer i pris enn det den generelle beregningsmetoden tar som utgangspunkt, kan du velge den nye metoden som fastsettes etter en bruktbilprisliste.
Det er EFTAs overvåkingsorgan (ESA) som har pålagt Norge å endre reglene, slik at de er i tråd med EØS-avtalen.
Disse blir billigere
Den nye metoden for å beregne avgifter favoriserer biler som har falt mer enn gjennomsnittet. Dette vil for eksempel gjøre at biler med stor bensinmotor, som Audi A8 4.2 quattro, får 112.040 kroner lavere avgift enn med den gamle beregningsmetoden.
Beregningene som vi har gjort med programvare fra Holte Byggsafe viser at avgiftsreduksjonen på enkelte biler er stor, mens det på andre biler ikke vil lønne seg å bruke den nye metoden.
Annonse
Vær også oppmerksom på at man har bakt inn en priskorreksjon for under- eller overkjørte kilometer på bilen. Denne korreksjonen følger en egen tabell som er fastsatt i forskriften.
Vanskelig
Det kan være vanskelig å vite om dataene som kommer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken stemmer overens med den bilen du planlegger å importere. Viktige faktorer som CO2-tallene for bilene kan variere mellom utstyrnivåer, valg av dekk og andre ting. Det er derfor viktig at dine beregninger baserer seg på COC-dokumentene / Europeisk typegodkjenning for den aktuelle bilen som du skal hente.
Du kan ikke angre
Det eksisterer nå tre måter å fastsette avgiftene på en bruktimportert bil. Den eksisterende metoden som tar utgangspunkt i en fast prosentreduksjon etter alder på bilen, den nye som tar utgangspunkt i prislisten og en tredje for biler som ikke befinner seg i prislisten. For denne siste gruppen vil avgiften fastsettes av en egen enhet hos tollregionen.
Det er imidlertid svært viktig å være klar over at om du først har bedt om å få en alternativ beregning, er dette valget bindende. Du kan altså ikke angre deg om du i etterkant finner ut at den gamle metoden for beregning ville gitt den laveste avgiften.
I praksis vil det fungere på følgende måte:
Annonse
Du importer bilen og betaler avgifter etter tabellfradraget. Innen 15 dager kan du kreve å få fastsatt bruksfradraget etter den alternative metoden. Om dette fører til endringer i avgiften må du betale, eller vil få refundert, mellomlegget.
Om det ikke finnes priser for ditt kjøretøy i prislistene skal avgiften fastsettes av en egen enhet hos tollregionen.
For alle beregninger som er gjort tas det forbehold om feil og/eller mangler i dataene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Beregningene er gjort på basismodeller uten spesielle utstyrspakker og med normal kjørelengde i henhold til bruktbilprislisten. Biler som tas inn til Norge fra andre europeiske land er i stor grad utstyrt med COC-dokument som beskriver alle tekniske data på bilen, også CO2-utslipp.