Alfa med stoooor selvtillit

Tre signaler om at vi ser en ny Alfa Romeo tankegang

Publisert Sist oppdatert

Alfa Romeo 159

Først publisert i BIL 9-2005.

Alle disse tre tingene er viktige. De siste årene har Alfa Romeo ropt om oppmerksomhet ved å ha de flotteste damene med seg på bilutstillinger eller nybilpresentasjoner. Og de klærne de vertinnene var utstyrt med var liksom ikke av det aller tristeste slaget, for å si det sånn. Nå var typen “tekkelig sekretær i Alfarødt med konvoluttvesker i rem over skulderen.

En pressekonferanse foran selve prøvekjøringen der fem spesialister gikk tett inn på sine områder, ned på detaljer om at styreaksen var plassert 40 mm nærmere hjulsenter, eller at man opplevde en lineær toe-in variasjon med kompresjon opp til 0,9 g er også helt nye toner. Man mister nok tabloidene med slikt, men vi andre forstår at nå er det alvor igjen. Dette er solid italiensk ingeniørkunst som kunstnerne er stolte av.

Og så å legge presentasjonen til München og ikke i trygge, lett hypnotiske omgivelser i hjemlandet. Dristig, men alle kurvene som ble vist under presentasjonen sammenliknet den nye 159 med “de beste i D-segmentet”, og da snakker vi Audi A4 og Mercedes C-Klasse og BMW 3-serie, så for riktig å understreke dette kjørte vi rundt i tjukkeste BMW-land.

All denne nye selvsikkerheten skyldes nok også at Alfa Romeos toppsjef, Karl Heinz Kalbfell, var styremedlem hos BMW inntil ganske nylig. For det første kjenner han disse omgivelsene, for det annet kjenner han BMW og konkurrentene så godt at han hadde ikke tatt med det nyeste barnet sitt dit hvis han ikke mente han kunne stå for det.

Det var helt åpenbart at 159 har mange nye kvaliteter sett med Alfa-øyne. Det lave støynivået var kanskje det mest påtakelige, det gjorde for eksempel at jeg syntes denne bilen understyrte mer enn 156 – inntil jeg så på speedometeret og oppdaget at det gikk 30 km/t fortere enn jeg trodde. Forbikjøring på motorveien, særlig med dieselmotorene, gikk også treigere enn jeg kunne huske. Ikke underlig, det viste seg at nå var utgangspunktet mitt 130-140 km/t der jeg trodde jeg var i 100.

Komforten er også merkbart bedre, men jeg skal ikke påstå at de ekstra cm i akselavstanden har kommet den innvendige plassen til gode. Derimot kan jeg påstå at setene foran nå er aldeles praktfulle. Hele førermiljøet er glimrende, men det er vel egentlig ikke nytt at en Alfa Romeo er bygget for å tilfredsstille aktive bilførere. Derfor er det heller ingen grunn til å repetere at inntrykket av kjøreegenskaper, bremser og styrefølelse er meget positivt, samtidig som utseendet er meget distinkt. Attraktivt vil de fleste si, men du tar i hvert fall ikke feil av denne og en av tyskerne.

Om den vil selge er selvfølgelig avhengig av kvalitet og forhandleroppfølging. Introduksjonen er forskjøvet et par måneder fordi, som Kalbfell sier, han vil være sikker på at alt er på plass. Pris blir selvfølgelig også viktig, men vi kan regne med at den blir priset i underkant av segmentet. Eller at den får en “normal pris, men blir lastet ned med standardutstyr som er ekstra hos de åpenbare konkurrentene. En gratis vedlikeholdspakke opp til 3 år eller 120.000 km er også inkludert nå. Sa jeg selvtillit?

Prisene blir nok ikke klare før over ferien. Til Norge kommer de 20 første bilene i november, og det første lasset består bare av biler med 1,9-liters bensinmotor med 160 hester. Den synger imidlertid også ganske herlig ved høyere turtall. Med tiden kommer en rekke andre motorer, dieseler med partikkelfilter og opp til 3,2-liters V6 bensin. Praktfull den nye 6-trinns gearkassa, forresten, men den blir også supplert med andre halv- og helautomatiske alternativer.

Kan vi regne med at den neste Alfa Romeo-presentasjonen finner sted i Stuttgart?

Powered by Labrador CMS