-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot 206 CC 1.6
I Peugeot 206 CC har du to biler i en med et lite tastetrykk. Cabrioleten eller coupèen er aldri mer enn 30 sekunder unna.
Først publisert i BIL 9 - 2001.
Det som skiller Peugeot 206 CC mest fra en vanlig 206 er taket. Det sammenfoldbare ståltaket gjør at du får en coupè med den komforten det innebærer når det er lukket, samtidig som man kan nyte sol og åpen himmel når været tillater det.
Taket består av to mobile sammenfoldbare plater som styres av hydrauliske sylindre. Den første platen er selve taket, og den andre platen består av bakruten og bakrutens ramme. Den indre kledningen og bakruten er den samme som på sedanen. Det elektrohydrauliske systemet består av i alt fem hydrauliske sylindre. I tillegg til de to som styrer taket, er det en som styrer hattehyllen og to som styrer bagasjelokket. Takløsningen gjør at CC veier 115 kg mer enn en 206 sedan.
Når bagasjerommet er lukket, har 206 et klassisk bagasjerom med koffertlokk som åpnes loddrett bakfra og fremover. Den høye hekken gjør at den får et noe klumpete utseende, men så har man da også litt bagasjeplass. Når bilen er konfigurert som coupè, har man et lastevolum på 400 liter til rådighet. Ikke dårlig for denne type bil, men for å få plass til taket kan ikke bagasjerommet lastes mer enn halvfullt hvis man har planer om å ta ned taket. Bilen er utstyrt med reservedekk på boks for å spare plass.
Betjeningen av hard-topen på 206 CC er meget enkel. Når bilen er i coupèversjon, åpner man først to låsekroker foran. Deretter trykker man på knappen som starter åpningssekvensen og holder den inne til man hører et lydsignal. Hvis taket ikke går ned, kjører du enten over 10 km/t, eller så har du glemt å dra over skilleduken i bagasjerommet som begrenser høyden for bagasjen. Vil man ha taket på igjen, gjør man det samme i motsatt rekkefølge.
Sportslig
206 CC har et sportslig preg over seg. Forsetene, av sportstypen, er 25 mm lavere enn i sedanversjonen, og gir god støtte til både rygg og lår. Førersetet kan reguleres i høyde, og begge seter er utstyrt med et minnesystem for vipping av seteryggen fremover. Rattet kan reguleres bare i høyden, og derfor finner man aldri den kjørestillingen bilens kjøreegenskaper ellers fortjener.
Grå instrumentskiver med røde visere og en rekke aluminiumdetaljer (ekstrautstyr på 1.6-literen) er med på å forsterke det sportslige preget, og gjør 206 CC til en innbydende bil. Denne pakken kommer i kombinasjon med skinninteriør og koster 9.849 kroner.
Det er kanskje ikke bare dette ekstrautstyret man bør koste på seg hvis man først skal ha denne bilen. En wind-stop til å stoppe luftturbulens kan være vel anvendte penger, selv om bilens aerodynamiske egenskaper absolutt er oppløftende. Et bagasjestativ i rustfritt stål for bagasjelokket, som kan ta de 20 kiloene med bagasje du må ta ut av bagasjerommet når været plutselig ble bedre enn det værdama sa og du vil kjenne vinden i håret, kan også være noe å tenke på.
Kjøreegenskapene til denne bilen er ikke veldig overraskende. Dette er Peugeot slik vi kjenner den. En fin kombinasjon av komfort og sportslige kjøreegenskaper. 1.6-literen liker litt turtall, men når den først får det er dette en motor som gir mye kjøreglede i denne bilen.
206 CC har bakseter med trepunktsbelter med aktive beltestrammere, men disse er det egentlig bare barn som får nytte av. Spesielt behagelige er baksetene heller ikke. Er du høyere enn 1,50 cm sitter du ikke bak i en CC frivillig.
206 CC koster 48.000 kroner mer enn en 206 sedan med samme motor og er i praksis ikke mer enn en toseter, men det er en morsom bil. Litt mer vindstøy fra hardtopen enn i en vanlig coupè er det, men ikke mer enn du kan leve med. Har du ikke råd til både sommer- og vinterbil og kunne tenke deg en bil i denne størrelsen, er CC vel verdt en prøvetur.
PEUGEOT 206 CC 1.6:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 11,0:1. Sylindervolum: 1587 ccm. Boring og slaglengde: 78,5 x 82,0 mm. Effekt: 80 kW (109 hk) v/5750 o/min. Dreiemoment: 147 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 195/55R15 (205/45R16).
Mål: Lengde: 383,5 cm. Bredde: 142,5 cm. Høyde: 137,3 cm. Akselavstand: 244,2 cm. Sporvidde f/b: 143,7/142,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1140 kg. Tillatt totalvekt: 1535 kg. Maks vogntogvekt: 2435 kg.
Bagasjerom: 410/175 liter coupè/cabriolet.
Tankvolum: 47 liter.
Aks. 0 - 100: 11,2 sek
Toppfart: 193 km/t
Forbruk bykjøring: 0,95 l/mil
Forbruk landevei: 0,57 l/mil
Forbruk snitt: 0,70 l/mil
Pris standard bil: kr. 244.600,-
Forbruk i følge 93/116/EU.