Peugeot 206: Fransk skjønnhet

Man kunne fått prestasjonsangst av mindre hvis man var bil og skulle ta opp arven etter Peugeot 205. Utseende, rommelighet, sikkerhet og funksjonalitet er stikkord nok til at Peugeot 206 bør klare jobben.

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 1998.

Midt i november er den franske nykommeren på plass hos norske forhandlere, og du kan selv slå det fast: Tiden går. Peugeots småbilsuksess 205, som hadde premiere i januar 1983, virker gammeldags og kjedelig ved siden av sin ferske etterfølger Peugeot 206. Utseendet bestemmer som kjent førsteinntrykket, og du skal være totalt blottet for estetisk sans hvis du, etter å ha ruslet et par runder rundt skjønnheten, ikke finner noen detaljer som pirrer lysten til et nærmere bekjentskap.

Skjeve øyne er ikke akkurat typisk for franske skjønnheter, men her er dette designelementet utnyttet enda mer ekstremt, om mulig, enn Ford har gjort på frontlyktene i sin "New Edge"-stil på Focus. Baklukens linjeføring som smyger seg rundt de ovale baklyktene og avsluttes nedenfor støtfangerens sorte dekklist, er en annen detalj. En tredje er det karakteristiske kattøyet midt på bakre støtfanger, en fjerde er den sterkt skrånende frontruten. Dessuten har designerne tatt fornuften fangen når det gjelder lakkerte støtfangere, både foran og bak er den delen av støtfangeren som stikker lengst ut, laget av sort plast – ikke lakkert i bilens farge.

Høyt under taket
Vel på plass bak rattet, er jeg ikke like begeistret for at Peugeot fører videre den gjennomgående mørke interiørfargen som også kjennetegner 406, men det er og blir en smakssak. De store vindusflatene bidrar til at det likevel ikke føles mørkt og trist her inne. Det som dernest slår meg, og som den utvendige linjeføringen har kamuflert fullstendig, er hvor høyt det er under taket i kupéen. Selv i versjonen med takluke har jeg god margin til hårtustene.

Instrumentene er symmetrisk plassert rett foran meg, betjeningsrattene for luft og varme er logisk innrettet midt på midtkonsollen, like under radioen, og fjernbetjeningen av de utvendige speilene finner jeg lett tilgjengelig mellom forsetene. Høydejusterbart ratt er standard på alle modeller, men laveste utstyrsnivå (XR) har ikke høyderegulering på førersetet. Det betyr at du må velge nivå XT eller XS hvis du prioriterer god lårstøtte. Ellers gir midtkonsollen god støtte til høyrebenet, og behagelige armlener som er integrert i fordørene bidrar til følelsen av stor kupébredde.

Peugeot 206 kommer med fire motoralternativer; tre bensindrevne på henholdsvis 1,1-, 1,4- og 1,6-liter samt en 1,9-liters dieselmotor. Bensinmotorene er kjent fra andre Peugeot-modeller, men de har gjennomgått enkelte endringer som har redusert støyen samtidig som drivstofforbruket er noe lavere. Dessuten får alle Peugeots 1999-modeller med bensinmotor 30.000 km serviceintervall. En dieselmotor med Common Railteknikk, den samme HDi-motoren som Citroën Xantia nå har tatt i bruk, ventes å komme i 206 til sommeren.

Alle de fire motorvariantene som vi fikk prøve på franske veier tidligere i høst, krever – og tåler – forholdsvis høyt turtall for å yte sitt beste. Bensinmotorene skal ha 3.000 o/min for å gi maksimalt dreiemoment, mens ytelsen når sitt toppunkt først når turtellernåla har passert 5.000 omdreininger. I praksis betyr dette at gearspaken med fordel kan brukes aktivt. Særlig hvis veien er kupert og svingete, vil motorene føles lite fleksible hvis turtallet faller for lavt. Med 1,6-literen leste vi for eksempel av et turtall på 2.400 omdreininger når vi lå i 80 km/t i 5. gear. Dermed må det geares ned for å få skyv ut av svingene.

I utgangspunktet kommer alle versjonene med femtrinns manuell gearkasse. Fra begynnelsen av 1999 blir 206 også produsert med automatgearkasse, først i kombinasjon med 1,4-liters motor. Dette er den samme firetrinnskassen som finnes i Peugeot 306 og i 406 med 1,8- og 2,0-liters motorer. På slutten av 1999 kommer 206 også med automat sammen med 1,6-literen.

Hjulopphenget jobber stort sett effektivt og stille. Bare når gropene i veien blir store og dype blir oppgaven vanskelig. Da slår det både merkbart og hørbart. Her bør det skytes inn at 206 med 1,1- og 1,4-liters motor står på 13-tommers felg med 165/70-dekk som standard, mens 1,6-literen og dieselversjonen er skodd med 175/65-dekk på 14-tommers felg.

Lang utstyrsliste
Bagasjerommet kan ikke vise til et imponerende volum, men bakhjulsopphenget med skråstilte støtdempere gjør at vi måler en bredde på hele 117 cm mellom hjulhusene. Peugeot 206 er dermed overlegen en rekke større biler når det gjelder lastebredde. Det er for eksempel 20 cm mer enn i Toyota Corolla og 10 cm mer enn i Nissan Almera. Bagasjevolumet kan lett økes hvis ett eller begge baksetene ikke er i bruk, for bakseteryggen er delt 40/60 på XT- og XS-modellene. På XR er hel rygg standard.

Utstyrsnivået ligger høyt. To kollisjonsputer (hvorav den på passasjersiden kan kobles ut med nøkkel), ABS (ikke på 1,1-liter), start-sperre, høydejusterbart ratt, beltestrammere foran, oppvarmede sidespeil, tåkelys bak, samt lyktespylere står på standardmenyen.

Prisene starter på 132.900 kroner for 3-dørs med 1,1-liters motor med servo, men uten ABSbremser. Volummodellen forventes å bli XR Presence 1.4 med ABS og servo til 149.500 kroner, og med 5000 kroner pluss for 5-dørsmodellen.

Coupé og Cabriolet settes i produksjon i løpet av ett og et halvt år, det vil si våren 2000. Før den tid kommer en GTI-versjon, antagelig våren 1999. Erfaring fra Peugeot 205 tilsier at GTI blir viktig også for 206, både som salgsobjekt og image-skaper.

DETTE ER PEUGEOT 206:

Lengde: 383,5 cm. Bredde: 165,2 cm. Høyde: 143,2 cm. Akselavstand: 244,2 cm. Bagasjevolum: 245 liter. (VDA). Tankvolum: 50 liter.

Powered by Labrador CMS