-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fransk el-luksus
DS3 Crossback E-Tense er en av firlingene som kommer til å endre det norske elbilmarkedet neste år.
Først publisert i bladet Bil 12-2019.
DS som merke iler sakte fram og er den franske bilen du har lyst til å kjøpe, ikke bli pushet på av overivrige selgere, hevder den norske importøren.
Sånn blir det også med batterielektriske DS3 Crossback E-Tense, en av firlingene hvor de tre andre heter Peugeot e-208, Peugeot e-2008 og Opel Corsa-e.
Alle bygges over samme tekniske lest, to av dem, e-208 og Corsa-e, er ganske like og er ment mot massemarkedet om det går an å si det om elektriske biler i andre land enn Norge, mens de to siste først og fremst er ment å dekke mer utvidede bruksbehov.
320 km rekkevidde
Lesten inneholder elmotor som yter 136 hk og henter energien fra et 50 kWh batteri plassert mellom akslene, som inneholder nok energi til 320 WLTP-kilometer kjøring og som kan lades med inntil 100 kW ladefart på hurtiglader. Alle fire trekker på forhjulene og ingen av dem kan dra tilhenger.
Crossoverliknende DS3 Crossback E-Tense skiller seg klart ut som den mest luksuriøse av de største av de små elbilene. PSA som eier merket DS løfter det fram som premium og priser det deretter:
- DS 3 Crossback E-Tense So Chic: 312.000 kroner.
- DS 3 Crossback E-Tense Grand Chic: 342.000 kroner.
Men når det kommer til lommeboka, avgjør kjøperne om de vil sidestille DS med de minste modellene fra Audi, BMW, Mercedes, Tesla og Volvo.
Utstyrslastet
Uansett skorter det ikke på utstyr og komfort i DS3 Crossback E-Tense.
I toppmodellen, jeg antar at de fleste som kjøper bilen i Norge kommer til å velge på øverste hylle, inkluderes Matrix LED-lys, headup-display (på egen skjerm og ikke på frontruta) ryggekamera, 10,3 tommer stor naviskjerm og aktiv filholder, for å ha nevnt noe.
Særlig komfortelementet, utstyrspakken og mer påkostet interiør skiller DS3 Crossback E-Tense fra de de andre firlingbrødrene.
I DS3 skal du først og fremst ha det bra, og selv om elbilen med 260 Nm i moment tar deg til 50 km/t på 3,3 sekunder og til 100 km/t på 8,7 sekunder, så er ikke sportsknappen den første du trykker inn ute på landeveien.
Nei, den holder du deg unna fordi den praktiske forskjellen mellom normal-modus og sports-modus (som gir full motoreffekt mens normal-modus kun gir 80 prosent effekt for å spare energi og øke rekkevidden) knapt er merkbar.
Undermotorisert?
Fordi DS3 veier 1525 kilo inkludert 350 kilo batterivekt, oppleves tidvis Crossback E-Tense undermotorisert, og særlig når den sammenliknes med kraftpakkene på drøyt 200 hk i Kias og Hyundais små elbiler samt i amerikanskbygde Opel Ampera-e.
Men komforten som nesten er på Citroën CX-nivå (for dem har hørt om eller husker så langt tilbake, det var en fantastisk bil!) gjør DS3 Crossback E-Tense til en nytelse å kjøre så lenge asfalten er av god kvalitet.
Derfor overrasker hjulstøyen på grov asfalt (fordi annen støy knapt finnes) og slag fra skarpe kanter merkes godt inne i bilen.
Påkostet inni
Mange av elementene fra storebror DS7, som gjennomføringen av de firkantede elementene, gjenkjennes. Likeledes girvelgeren og betjeningspanelet på midtkonsollen.
Mønsteret i skinnsetene, det skinnkledde rattnavet og skinnet på dashbordet trekker helhetsinntrykket opp, og de to metallhjulene på rattet hvor designelementene fra resten av interiøret hentes tilbake, er direkte lekre.
Så får det heller være at forsetene mangler regulering av korsryggstøtten, at reguleringsknappen for headup-displayet nærmest befinner seg utilgjengelig plassert og at infotainment-teknologien er bra den, men ikke i nærheten av å kunne måle seg med Mercedes A-klasse, en annen kompakt premiumbil.
Plassen i baksetet blir også i snaueste laget for voksne.
Ikke én-pedals-bil
Som de fleste andre elbiler kan heller ikke DS3 kun kjøres som såkalt én-pedals-bil slik som eksempelvis BMW i3 og Nissan Leaf. Valget av regenereringsmetode gjøres av produsenten som i dette tilfellet mener det er tilstrekkelig at bilen nesten stopper.
Siden all pressekjøring foregikk på vanlig landevei og fordi jeg vet det finnes en god del ladepunkter i Frankrike, tok jeg med ladebrikke nettopp for å teste ladefarten.
Men det sørget produsenten for at vi aldri fikk mulighet til ved å legge kjøringen langt utenom tilgjengelige ladepunkter, og med beskjed om at dette er testbiler som kun produsenten kan lade.
Sånt blir jeg alltid skeptisk til. Derfor vil vi først kunne teste den reelle ladefarten når bilen er i Norge utpå nyåret.
Men komfortabel og lekker er i det minste DS3 Crossback E-Tense. Så vil tiden vise hvordan den vil hevde seg mot brødrene, og ikke minst mot VW ID.3, som faktisk koster mindre, som er godt utstyrt og større innvendig, men ikke har samme påkostede interiøret.
LIKER
- Svært komfortabel
LIKER IKKE
- Trang i baksetet
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Pris | Fra kr 312.000 |
Motor | El 136 hk/260 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
Aks. 0-50 km/t | 3,3 sek |
0-100 km/t | 8,7 sek |
Toppfart | 150 km/t |
Batteri | 50 kWt |
Forbruk | Ikke oppgitt |
Rekkevidde | 320 km WLTP |
Hurtiglader | 100 kW |
Hjemmelader | 7,4 kW |
Dimensjoner | 412/180/153 cm (L/B/H) |
Vekt | 1525 kg |
Bagasjerom | 350-1050 liter |
Tilhengervekt | 0 kg |