Mazda3
Foto: Trygve Bæra
Mazda3
Foto: Trygve Bæra
Mazda3
Foto: Trygve Bæra
Mazda3
Foto: Trygve Bæra
Mazda3
Foto: Trygve Bæra
Mazda3
Foto: Trygve Bæra
Mazda3
Foto: Trygve Bæra
Mazda3
Foto: Trygve Bæra
Mazda3
Foto: Trygve Bæra
Mazda3
Foto: Trygve Bæra
Mazda3
Foto: Trygve Bæra
Mazda3
Foto: Trygve Bæra
Mazda3
Foto: Trygve Bæra

Gjerrigere kraftplugg

Mazdas første modell med start/stopp-funksjon har senket forbruket 14 prosent. Likevel kan vi ikke kalle forbruket bedre enn ”akseptabelt”.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

Mazda 3 er kompaktbilen, det vil si i Golf-klassen, som kom i ny drakt tidligere i år med langt kvikkere linjeføring enn hos sin forgjenger.
Med to-liters bensinmotor som yter 151 hk får den nå lov til å debutere som Mazdas første bilmodell som er utstyrt med automatisk start/stopp-funksjon, hos Mazda kalt i-stop, et system som stadig flere bilprodusenter tar i bruk for å spare drivstoff.

Når sjåføren stopper for rødt lys eller i trafikkøer, stopper motoren automatisk. Så snart føreren slipper bremsen for å trå på gasspedalen, starter motoren igjen.

I det ytre har altså Mazda 3 fått et mer sportslig preg, slankere og med mer strømlinjeformet utseende. Bagasjerommet svelger 340 liter når alle setene er i bruk, og det betyr tilsvarende volum som i Audi A3, BMW 1-serie og Volkswagen Golf.

Hvordan er den?

Mazda 3 i-stop får du bare med 2,0-liter bensinmotor med 151 hester, og bare i utstyrsvarianten Sport. Selv med i-stop-systemet ligger forbruket ved blandet kjøring på 0,68 liter/mil, ikke spesielt imponerende når vi vet at for eksempel BMW 120i med 170 hester ligger på samme nivå.

Selv om vår prøvebil har betegnelsen Sport og har en motor som burde tilsi skikkelig freske fraspark i en bil av denne størrelsen, blir ikke våre forventninger tilfredsstilt – ikke før vi drar opp turtallet til et nivå som er unormalt for dagligdags kjøring.

Ved ”normal” kjøring viser ikke hestene seg frem med arbeidsinnsats utover det ordinære. Akselerasjonen fra null til hundre klokkes inn på samme tid som for eksempel på BMW 116i med 122 hester.

Etter som drivstofforbruket er senket med 14 prosent, ville altså gjennomsnittlig forbruk ligget på 0,79 uten i-stop. Da ville Mazdas 151 hester slurpet i seg mer enn de 211 hestene i den 300 kg tyngre Audi A5 Sportback 2.0 TFSI – og den har også quattro å dra på.

At Mazda gjør et poeng av at de har utviklet i-stop-systemet selv, og benytter annen teknologi enn konkurrentene, er kanskje ikke så relevant så lenge forbruket ligger i overkant av hva vi bør forvente av en gjerrig bil. På den annen side er dette et fornuftig grep for å bringe forbruket på en ”stor” motor ned på et mer akseptabelt nivå.

Bør jeg kjøpe en?

Hvis du er Mazda-frelst, ja så absolutt. Hvis du er mer nøktern til hva du vil bruke 315.300 kroner på (inkludert metallic-lakk, uten ekstrautstyr), ser du deg rundt på hva andre biler i denne prisklassen kan by på. Det virker unektelig som om Mazda 3 2.0 med i-stop er i dyreste laget.

Dashbordet med de dype instrumentene gir god oversikt, og kvalitetsopplevelsen i interiøret er upåklagelig. Mazda har også jobbet for å få bort mer av motorstøy, vibrasjoner og hjulstøy, men her er det fortsatt en jobb å gjøre når det gjelder hjulstøy.

Ellers er det mye pent å si om nye Mazda 3. Designen er vellykket og spennende, bilen har gode kjøreegenskaper, selv om vi kunne ønsket oss litt mer kontant styring, og kvaliteten hos Mazda er erfaringsvis i toppsjiktet.

Det er en trivelig bil, hvor prisene begynner like over 200.000 med mer beskjeden motorisering. På bakgrunn av pris og motorytelse i den utgaven vi har kjørt her, ligger forventningene så vidt høyt at vi ikke vil strekke oss lenger enn at karakteristikken ”akseptabel” blir det som passer best.

Powered by Labrador CMS