-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Konklusjon
Vi hadde med Sten Erik Nilsen på testlaget denne gangen. Selv om herr Nilsen har et bredere erfaringsgrunnlag enn de fleste og ved teststart antydet at han nok ville satset på Audien, var han en smule usikker ved testslutt. Blant annet ble også han overrasket over hvor effektivt BMWs ASC-T (antispinnregulering) var.
Det meste heller imidlertid i retning av A4, det meste unntatt motoren. 2-literen minner mer om gammel jernfirer enn om en ny aluminiumsmotor med to balanseaksler, fem ventiler og variable ventiltider. Når den var kald hørtes den mer ut som en dieselmotor enn en moderne bensinmotor.
Heller ikke når det gjelder fjæringskomfort når A4 opp på 318i-nivå, men dårlig komfort har den ikke, her er det snakk om nyanser. Det er det derimot ikke når vi snakker om bakseteplassen, her er det BMWen som har overtaket. Skal du ha med velvoksne baksetepassasjerer, sitter de bedre og har mer plass i en 318i.
A4 er en svært tiltalende bil, og den er godt utstyrt og rimelig priset. En prisforskjell på 27.000 til en tilsvarende utstyrt 318i vil merkes på de fleste bilbudsjetter.
Foruten plassen taler den nydelige motoren til 318is fordel. Her viser BMW hvordan en rekkefirer skal gå – stille og uten vibrasjoner. Dessuten har ikke 1,9-literen noen problem med å henge med Audis 2 liter. Den har dessuten lavere bensinforbruk. Skulle du være skeptisk til bakhjulsdriften, er det med god grunn. Bakhjulsdriften har ulemper, men med BMWs antispinnregulering er fremkommeligheten når du først er i fart på nivå med Audiens. Det er fra stillestående 318i er krevende.
Hadde det ikke vært for en tendens til vandring på sporete vei, hadde 318i vært Audien overlegen når det gjelder kjørefølelse. Akkurat den biten kan BMW. Likevel lander vi på A4 – men med knappest mulig margin.
LES VIDERE:
- Audi A4
- BMW 318
- Priser og tekniske data