BMW 325 Ci Aut.






Publisert Sist oppdatert

BMW 325 Ci

Innledning

BMW 325 Ci er nyeste skudd på familietreet i Bayern, og er den første BMW med foldetak av stål. Det klare slektskapet vises naturlig nok best på fronten og i interiøret. Førermiljøet er det velkjente og velprøvde som BMW har benyttet og finslepet i de fleste av sine modeller gjennom de seneste årene.

Sittekomforten er eksemplarisk, med seter som gir meget god sidestøtte til rygg og lår, og med en bred fothviler for venstrefoten. Lårstøtten gavnes av den smarte BMW-spesialiteten, sitteputeforlengeren.

Bakhjulsdriften bidrar til klar og smilfremkallende kjøreopplevelse. Ikke bare er det fin harmoni og balanse i kjøreegenskapene – som er en fellesnevner av hjuloppheng og fjæring, styring, motor og transmisjon – det er også to andre faktorer som gir sitt bidrag til den totale kjøreopplevelsen:

At karosseriet er meget vridningsstivt selv med taket nedslått, samt at bilen er utstyrt med Active Steering (16.100 kroner ekstra). Active Steering innebærer en hastighetsavhengig endring av styrevinkelen som gir en mer direkte og presis styring.

Begge testbilene står på forholdsvis sportslig hjuldimensjon. Likevel er BMW forholdsvis komfortabel, og svelger skarpe tverrskjøter på en mer elegant måte enn C70. En detalj som vi setter pris på ved manøvrering i trange områder, som ved lukeparkering og i P-hus, er at bakhjulsdriften betyr merkbart mindre svingradius enn i den forhjulsdrevne C70.

Takkonstruksjonen stjeler mer plass i BMW enn i Volvo, så har du med to store kofferter må de legges i baksetet uansett om taket er oppe eller nede. Men koffertene slipper å ligge og gnisse direkte mot setene, for BMW har konstruert bakseteryggen slik at den kan felles fremover og danner dermed en benk for bagasjen.

Fortsatt står det igjen en tett vegg mot bagasjerommet, og vil du ha en luke i veggen for å kunne ta med lange gjenstander, som ski, er det ekstrautstyr som koster 1900 kroner.

Baksetet kan du i praksis glemme for persontransport, det sørger ryggvinkelen og benplassen for – altså mangelen på sådan. Det er en plage for voksne å sitte i baksetet, uansett hvor kort kjøreturen er.

Naturlig nok må vi kjøre støymålinger med taket på plass, for å få sammenlignbare målinger. Når vi kjører med taket nede, er det imidlertid ingen tvil om at både vindstøy og trekk er mindre merkbar i BMW enn i Volvo. Det betyr at BMW oppfattes som mer komfortabel på dette punktet.

Du kan forøvrig både åpne og lukke taket med fjernkontrollen uten at tenningen er på.

FØRERMILJØ 10
Tilnærmet optimalt når plass, ergonomi og design kombineres.
PLASS 4
Beskjedent og upraktisk bagasjerom. Baksetet kan glemmes som sitteplass.
KOMFORT 7
Brukbar fjæringskomfort. Fin sittekomfort for to. Noe akselerasjonsstøy.
PÅ VEIEN
Nydelige og balanserte kjøreegenskaper, ”ekte sportslig. Fin styrefølelse.
MOTOR/FORBRUK 8
Kjappeste motoren, relativt gunstig forbruk.
SIKKERHET 9
Forskjellen ligger i antall kollisjonsputer.
PRIS 6
”Spartansk utstyrt som basis. Full pakke drar opp prisen kraftig.
TOTALT 53

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Volvo C70- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS