-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Her er BMW-en mange har ventet på
BMW fortsetter elektrifiseringen av hele produktporteføljen. På bilutstillingen i Genève får flere nye modeller sin premiere, deriblant én som mange nordmenn har ventet på.
BMW 330e xDrive Touring er nemlig første BMW stasjonsvogn med kombinasjonen plug-in hybrid drivlinje og firehjulsdrift.
For nordmenn betyr det gunstige priser takket være lave avgifter, kombinert med god fremkommelighet. Og som en ekstra gulrot for mange – mulighet for tilhengerfeste.
– Vi har et av markedets største utvalg av plug-in hybrider, og med lanseringen av nye BMW 330e xDrive Touring kan vi tilby et skikkelig kinderegg; en ladbar stasjonsvogn med solid elektrisk rekkevidde, firehjulsdrift og tilhengerfeste, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.
BMW 3-serie kom som plug-in hybrid for første gang i 2015. I fjor ble den nye generasjonen lansert, og naturlig nok kom også da en ny plug-in hybrid, BMW 330e Sedan, som raskt etablerte seg som en populær modell.
Nå utvides den ladbare porteføljen med BMW 330e xDrive Sedan, BMW 330e Touring og BMW 330e xDrive Touring. Dette er første gang BMW lanserer en plug-in hybrid i et stasjonsvognkarosseri – og tilbyr xDrive firehjulsdrift på ladbare modeller i 3-serien.
Felles for alle variantene er motoriseringen. Under panseret sitter en to-liters firesylindret TwinPower turbo bensinmotor med 184 hk som er koblet sammen med en elektrisk motor som jevnt yter 83 kW/113 hk.
Samlet effekt på de to motorene er 252 hk, og maks dreiemoment 420 Nm. Med den nye standardfunksjonen XtraBoost, hvor det lagres ekstra energi i høyspenningsbatteriet på 12 kWt, kan effekten økes med ytterligere 30 kW/40 hk for kortere perioder.
XtraBoost-funksjonen aktiveres når bilen settes i sport-modus og kan brukes helt frem til minimumsnivået på batteriet er nådd. XtraBoost aktiveres også ved kickdown (full akselerasjon).
Firehjulsdrift og tilhengerfeste
Modellene med xDrive firehjulsdrift har samme bagasjeromsvolum som de andre modellene. Det betyr 410 liter for stasjonsvognen og 375 liter for sedanen. Hybridløsningen «stjeler» imidlertid 90 liter av bagasjerommet i stasjonsvognen og hele 105 liter i sedanen.
Modellen BMW 330e Sedan tilbys allerede med tilhengerfeste. Med lanseringen av de tre nye plug-in hybridene i 3-serie-familien endres de tekniske egenskapene.
Fra sommeren 2020 vil alle de ladbare variantene av BMW 3-serie kunne leveres med tilhengerfeste med en kapasitet på 1 500 kg.
Høyspenningsbatteriet (12 kWh brutto, 10,8 kWh netto) lades fra 0 til 80 prosent på 2,6 timer i en ladestasjon med 3,7 KW-kapasitet. Fra 0 til 100 % er ladetiden 3,7 timer med samme effekt. Gjennom en vanlig 220 V stikkontakt (nødlading), er ladetiden 4,3 timer til 80 % og 5,9 timer til 100 %.
Foreløpige tekniske data er som følger:
BMW 330e Touring | BMW 330e xDrive Touring | Toppfart: | 220 km/t | 214 km/t | Elektrisk toppfart: | 140 km/t | 140 km/t | 0-100 km/t: | 6,1 sek | 6,2 sek | Elektrisk rekkevidde (WLTP): | Opptil 57 km | Opptil 54 km
|