-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
3000 kollisjonstester
I løpet av vel 10 år har Volvo gjennomført 3000 kollisjonstester i sitt gedigne kollisjonslaboratorium på Torslanda.
Her har man testet ikke bare Volvo-biler, men svært mange modeller fra Ford, Jaguar, Aston Martin og Land Rover.
Det var i tiden mens Volvo var en del av Ford-konsernet at man testet det meste av biler fra dette konsernet – også den norske elbilen Think.
Under et besøk i Volvos kollisjonslaboratorium i 2004, spurte undertegnede:
– Har dere kollisjonstestet Think?
– Ja, var svaret fra Volvos fagfolk.
– Og hva var resultatet?
– Ingen kommentar, var svar nummer to…
Fabrikken har stadig oppgradert laboratoriet, Det er bygd i vinkel, og den ene delen av bygningen kan dreies på luftputer (!) slik at man kan endre vinkler på kollisjoner i den grad man ønsker det.
Laboratoriet utfører alle typer kollisjonstester, også velting, påkjørsel av stolper og trær. Høyhastighetskamaeraer tar inntil 200 000 biler pr. sekund – ovenfra, fra sidene og nedenfra.
Alle krefter som utløses i en bil ved kollisjon måles nøyaktig, det samme gjelder påkjenninger på testdukker i bilene. Volvo har også gjennomført kollisjoner mellom personbiler og lastebiler.
LES VIDERE:
- Elbilen sto kollisjonstesten