-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Konklusjon
I denne konklusjonen er det testlaget som vektlegger egenskapene på bakgrunn av vår tredagers test med varierte kjøreforhold. Du kan legge vekt på andre ting enn oss, vi forventer derfor ikke at du skal ta dette som den endelige dommen over testbilene, mer som et grunnlag for dine egne vurderinger.
Neon kom relativt svakt ut av vår første test, men fabrikken har etter den tid gjort en del endringer, blant annet har motoren fått et nytt motorstyringsprogram, og vi liker de nye setene.
Neon briljerer når det gjelder motorytelse og transmisjon. Automatkassen er en fryd enten du har mye bykjøring eller kjører mest på landeveien. Vi har også notert pluss for god fremkommelighet og stabilitet på snø, men det er dessverre også noen minus. Og dårlig fjæringskomfort på dårlig vei og dårlige lys drar dessverre ned et ellers godt inntrykk, pluss at utstyrsnivået ikke imponerer vårt testlag.
Almera er nykommeren i testen, og som etterfølger til Sunny hadde vi store forventninger til den. Den innfrir ikke helt, den er enkel og grei å leve med men gir et billigere preg enn forgjengeren. Almera har blant annet problemer med komforten på dårlig vei. Høyt støynivå og fast fjæring gjør at den mistrives sterkt på kjettingslitt is/snødekke. Også på våt vei er støynivået fra hjulene høyt, og den har også det høyeste støynivået fra motoren. Testens mest lettkjørte bil og med tillitvekkende kjøreegenskaper.
Toledo har vært på markedet noen år og har levd et liv i skyggen av konkurrentene fra Volkswagen. Det er det ingen grunn til. Vi har kjørt noen Toledoer i det siste, og det er ikke noe som tyder på at de småfeilene – blant annet en lekk bakrutelist – vår bil var belemret er vanlig. Toledos førerplass preges av en meget god kjørestilling og er tiltalende. Plass er ikke noe problem, spesielt ikke bagasjeplass. Toledo har det største og mest praktiske bagasjerommet. Kjøreegenskapene passer for den som liker å være aktiv bak rattet, men vi likte ikke helt at den har en tendens til overstyring.
Elantra er den store overraskelsen, og i positiv betydning. Men det er et par minus vi ikke kommer utenom. Det ene er en litt ufølsom styring, mens det andre og alvorligere er dårlige lys. Den ufølsomme styringen gjør at en skal kjøre bilen en stund før en blir fortrolig med den på glatte vinterveier. Er du først blitt dus med den, er den lettkjørt og uproblematisk. Fjæringskomforten er god, førermiljøet praktisk, utstyrsnivået høyt og prisen gunstig.
306 er testlagets favoritt. Den imponerer når det gjelder komfort. Selv om den er minst av testbilene, har den god plass. Den har de beste kjøreegenskapene, bare i dyp snø er det en av testbilene som er bedre, nemlig Neon. Utstyrsnivået i 306 er bra, vel og merke hvis du ikke vil ha kollisjonspute på passasjersiden.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data