Peugeot 306

Peugeot 306 byr på komfort, kjøreglede og et uvanlig stort modellutvalg. Og noen problemer...

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 9 - 2001.

Egentlig var den første franske bil med tysk bredde i modellutvalget. Franske biler har tradisjonelt hatt tynt utvalg i karosserier og motorer. På 306 kan du velge og vrake på en lang meny.

Femdørs kombikupé var først ute i 1993, den viktigste karosseritypen i kompaktklassen. Året etter fulgte tredørs kombikupé, firedørs sedan og todørs cabriolet, mens stasjonsvognen drøyde til 1997.

GTI står på toppen i motorutvalget: 2 liter og 167 muntre hester, toppfart 210 km/t, 8,8 sekunder til 100 km/t. Under den ligger bensinmotorer på 2,0/121-132 hk, 1,8/103-110 hk og 1,6/90-103 hk. På bunnen kjører 1,4-literen med 75 hk: 168 km/t, 14,9 sekunder.

Enda tregere går dieselmotoren på 1,9 liter med 65 hk, mens turbodieselen med 90 hk er rask, sterk, komfortabel og sparsom.

Firehjulsdrift eller seks sylindre finnes ikke, men ellers det meste. Du skal altså holde hodet kaldt når du sjekker bruktpriser. I 2000 varierte nybilprisen fra 169.000 til 312.000 kroner, og da blir det selvsagt store sprik i bruktprisene også.

96-modell til 120.000
Vi plukket ut en 90-hesters innlandskjørt 306 1.6 i Style-utgave til NAF-test, til salgs for 120.000 kroner fra Peugeot-forhandler. Den har bare 53.000 kilometer på telleren, og virker hel og fin, med moderne utstyrsnivå inklusive klimaanlegg, ABS-bremser, to kollisjonsputer og fjernbetjent sentrallås (egentlig nærbetjent, du må stå nesten ved nøkkelhullet).

NAF-tester Tom Fjæran går gjennom de vanlige prosedyrer, og finner nesten ingen feil. Han lurer på hvorfor stabilisatorstag, endeledd og støtdempere er byttet på en bil som er kjørt så kort. Verksmester hos forhandleren opplyser at stagene slites fort, særlig på dårlig vei, og at støtdemperne hadde spor av lekkasje. Rattet sitter skjevt etter forstillingsjobben.

Bilen har blank og fin originallakk overalt, med bare helt ubetydelige “kjøpesenter-bulker”.

Rust? Peugeot begynte med galvanisering på slutten av 80-tallet, og holder nå høyt nivå. Det var ingen brune spor å finne på vår bil.

NAFs konklusjon: Bilen er i god stand og forsvarer prisen på 120.000 kroner.

Men se opp...
At vår bil er bra, betyr ikke at 306 har vært problemfri. Bensinmotorene på 1,4 og 1,6 liter slet med dårlige toppakninger frem til 1999 da metallpakninger ble innført.

Slark i stabilisatorstagene foran melder seg ofte i form av støy på ujevn vei rundt 50.000 kilometer.

Det elektriske anlegget har gitt flere problemer. Sviktende motorstyring har ført til ujevn tomgang.

På europeiske statistikker for pålitelighet og feil viser 306 et middels resultat på linje med tyske bestselgere, men klart bak de beste japanske.

Fortsatt ung
Biler skal ikke bare gå og gå. De skal helst gi litt kjøreglede, og her slår 306 omtrent alle konkurrenter.

306 fjærer behagelig, men ikke “fransk mykt. Understellet gir et fint kompromiss mellom komfort og sikre kjøreegenskaper. Styringen holder kursen uten vakling. Bilen oppfører seg lekent og smidig på veien. På dette feltet slår den faktisk den mer bastante etterfølgeren 307. Oversikten er også mye bedre enn i 307, særlig fremover, men også rett bakover. Plassen er derimot dårligere enn i høybygde 307.

Støyen er godt dempet, spesielt hjulstøyen. Betjeningen hører ikke til i serien fransk mystikk. Rattet sitter litt skjevt i forhold til setet, og dekker noen viktige varsellamper. Det slaskete gearskiftet ødelegger noe av kjøregleden. Sportssetene i Styleutgaven gir riktignok sidestøtte, men ellers er de for sofa-aktige i stoppen. Normalsetene er bedre.

Også linjene har holdt seg unge. 306 har en diskret og tidløs stil, i alle fall utvendig. Innvendig er den desto tristere. Verken designen eller utførelsen i grå plast står i stil med bilens ytre. Det er først de siste par årene Peugeot har skjerpet seg på dette feltet.

Hvilken utgave?
Trenger du en enkel og billig bybil, er 1,4-literen grei nok, selv om den blir tung på rattet uten servo. 1,6-literen med 90 hk er riktig pigg, og 16-ventileren med 103 hk er enda piggere. Mer trengs sjelden til normal kjøring.

90-hesters turbodiesel virker ganske suveren med stor trekkraft, kultivert gange og lavt forbruk. Men du må regne på kronene. Prisen ligger gjerne ti tusenlapper over en bensinbil, og du skal kjøre litt før det lønner seg.

Stasjonsvogn med turbodiesel koster mye, men gir også mye, en ganske ideell familiebil med mye plass og lave driftsutgifter.

Og så er det disse fargeklattene, da. Lekker cabriolet eller hissig GTI, begge har mer kjøreglede enn tyske konkurrenter.

Peugeot har jobbet seg godt opp i Norge de siste årene. Det betyr at bruktprisen også holder seg, og en 306 ligger bare rundt 10.000 kroner lavere enn en Golf. Deleprisene ligger på middels nivå, mens arbeidskostnadene er nokså høye.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS