Tekniske data

Publisert Sist oppdatert

Testen

Hvor sikker?
306 hører til mellomgenerasjonen i sikkerhet. Det betyr at karosseriet er bygd for å tåle en smell, men ved lanseringen i 1993 var sikkerhetsutstyret magert. I Euro NCAP-test av front- og sidecrash (inntil 1998) oppnår Peugeot tre stjerner, det samme som Toyota Corolla og Citroën Xsara. Renault Mégane, VW Golf og Audi A3 er de eneste med fire stjerner (av maksimalt fem).
Engelske DETR holder 306 som 10-20 prosent sikrere enn gjennomsnittet i klassen.
306-utstyr i 1993: Beltestrammere og dørbjelker. Bare grunnmodellen manglet hodestøtter i baksetet. Kollisjonspute på førersiden fra 1994, på begge sider fra 1996.

Peugeot 306 1993
Motor:
1,4 liter/75 hk: 111 Nm/3400 omdr. Toppfart: 165 km/t. 0-100 km/t: 14,9 sek. Forbruk: 0,67 liter/mil.
1,6 liter/90 hk: 135 Nm/3000 omdr. Toppfart: 180 km/t. 0-100 km/t: 12,9 sek. Forbruk: 0,72 liter/mil.
Lengde/bredde/høyde: 400/169/138 cm
Akselavstand: 258 cm
Bagasjevolum: 338 liter (kombikupé).
Egenvekt: 1020-1120 kg.
Dekk: 175/70 13

Fra år til år
1993: Femdørs kombikupé. 1,4/75 hk. 1,6/90 hk. 1,8/103 hk. Diesel: 1,9/65 hk, 1,9 TD/90 hk.
1994: 2,0/121 hk. 2,0 16V/150 hk. Tredørs kombikupé, firedørs sedan, cabriolet. Airbag venstre side.
1995: Startsperre.
1996: ABS-bremser. Kollisjonspute høyre side. S16 med 163 hk og 6 gear.
1997: Ansiktsløftning. Stasjonsvogn innføres. 1,8 16V/110hk.
1998: Sidekollisjonsputer.
1999: HDI-diesel 2,0/90 hk.

Powered by Labrador CMS