-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Mégane – Peugeot 307 – Opel Astra
Noen bilprodusenter er mer frivole når det gjelder design enn andre. Ellers nøkterne Renault markerer seg nå med dristig design, og vi har latt nye Mégane møte elegante 307 og nøkterne Astra.
Først publisert i BIL 12 - 2002.
Avtroppende generasjon Mégane vil neppe huskes for sin dristige design; praktiske og elegante former har preget Renaults volumselger i kompaktklassen. Bare Coupé og Cabriolet viste tendenser til litt vågal linjeføring. Så for et par år siden hadde Renault bestemt seg, nå skulle det bli andre linjer – de lanserte Avantime, en stor og luksuriøs tredørs motorveicruiser med spenstige linjer og nytenkning når det gjelder plassdisposisjon. Ikke alle mener den er elegant, men ingen er i tvil om at dette er en luksusbil, akkurat som BMW 7-serie er dette en bil med klasse, det kan ingen ta fra den. Så kan man diskutere om designen er god eller ikke til man blir blå.
Renault mener at Avantime har varmet opp publikum tilstrekkelig til at de nå kan lansere andre generasjon Mégane med samme designspråk. Det er først og fremst hekken som skiller Mégane fra alt annet i kompaktklassen, det gjør den til gjengjeld som det forslår. Du vil aldri forveksle denne hekken med noen av konkurrentene – på godt og ondt. Peugeot 307 hadde også et nytt formspråk da den ble lansert. Høy, med en nesten liggende frontrute, ga den storbilfølelse du ikke hadde opplevd i denne størrelsen biler tidligere. Plassforholdene er gode, men ikke imponerende. Bak forsetene er nemlig 307 høyst ordinær når det gjelder utnyttelse av plassen.
I motsetning til Mégane var Astra bare en pen og forutsigbar videreføring av sin forgjenger. Ikke noe nytt, bare enda en praktisk og traust kompaktklassebil. Det er ikke noe galt i det – Astra har nemlig mye å by på, blant annet bedre plass enn de to konkurrentene.Vår testbil denne måneden, en Astra 1.6 Sport, har et understell som er vesentlig mer kompetent enn vi er vant til fra den kanten.
Valget mellom de tre er slett ikke så åpenbart som forventet.
LES VIDERE:
- Renault Mégane
- Peugeot 307- Opel Astra
- Konklusjon
- Priser og tekniske data