Peugeot 307 1.6

Peugeot satser friskt med sitt nye konsept i kompaktklassen. 307 har designmessige likheter som går langt i retning av flerbruksbilene.

Publisert

Peugeot 307
Peugeot 307

Først publisert i BIL 6 - 2001.

Mens designavdelingen har fått utfolde seg på det eksteriørmessige planet, er interiøret holdt i stram robust, nesten tysk, stil. Mer innvendig plass og mye lys har vært viktige stikkord i utviklingen av Peugeot 307. Foruten akselavstanden, som er den samme som på Opel Astra, er 307 på alle måter større enn sine europeiske konkurrenter. Den er lengre, bredere, høyere og har større bagasjerom.

De utvendige målene gjenspeiles i bilens innvendige plass. God takhøyde og god bredde i kupéen kombinert med store vindusflater gir en god romfølelse. I frontruten, som faktisk er på hele 1,46 kvadratmeter, er det lagt inn varmedempede metalloksider som skal redusere “drivhuseffekten”. Frontruten blir holdt ren av vinduspussere som jobber fra midten og ut.

Mye sikkerhetsutstyr
Det er satset mye på sikkerhet i 307. Den har et vidt spekter av sikkerhetsutstyr som ikke står tilbake for større og dyrere biler. ABS med elektronisk kraftfordeler, assistanse ved nødbremsing, automatisk tenning av nødblinklys ved bråbremsing, “smarte kollisjonsputer foran, sidekollisjonsputer, kollisjonsgardiner, aktive seterygger og hodestøtter, sammentrykkbar rattstamme, pyroteknisk stramming av setebelter foran, trykkbegrenser på sikkerhetsbelter bak og aktiv forhviler er standard på alle modeller. Stabilitetskontroll er standardutstyr sammen med enkelte motortyper. For en bil hvor det blir sagt at man har satset på sikkerhet, burde dette vært standard i alle modeller.

I løpet av året vil det være mulig å utvide sikkerhetspakken med et kommunikasjonssystem bestående av radio med CD-spiller, GPS, stemmestyrt GSM og WAP. Systemet kan bygges ut med et navigasjonssystem som også har automatisk oppringing til nødsentral ved utløsing av kollisjonsputene.

Peugeot er bygd på en ny plattform for biler fra PSA Peugeot Citroën. Plattformen representerer en basis som er utviklet for å kunne anta flere former. Strukturen skal kunne møte de fleste kollisjonskrav som er registrert av EUROCAP, og i tillegg tilfredsstiller den kravene til reparasjoner etter sammenstøt i opptil 15 km/t. Skjermene er laget av et komposittmateriale som “husker formen, og elektronikken til hovedlysene er plassert slik at den ikke skades ved mindre sammenstøt.

Bredt motorprogram
Kjøreegenskapene er, ikke overraskende, en kombinasjon av god fjæringskomfort kombinert med et godt veigrep. Servostyringen er utstyrt med elektropumper som tilpasser servoen til bilens hastighet og rattstilling. Foreløpig vil 307 bli solgt med tre motoralternativer; to bensinmotorer på henholdsvis 1,6 og 2 liter og en 2-liters HDI dieselmotor. I løpet av noen måneder vil modellutvalget ekspanderes med en 1,4-liters bensinmotor og en 2-liters HDI diesel med partikkelfilter.

Testbilen hadde ikke gått mer enn 35 mil, men det lille inntrykket vi fikk av 1,6-literen med 110 hk var absolutt positivt. Motoren virker både trekk- og akselerasjonsvillig, men den liker litt turtall for at det skal skje noe. Støy og vibrasjoner ved landeveiskjøring ligger på et behagelig nivå også på høye turtall.

Sittekomforten i 307 er god. Setene gir god sidestøtte til både lår og rygg, og også baksetet kan huse passasjerer på lengre turer. Man sitter høyt, har god oversikt og god plass til føttene under forsetene.

God komfort
Førersetet mangler regulerbar korsryggstøtte, men vi savnet den egentlig ikke. Begge setene foran kan reguleres i høyde, og rattet kan reguleres i både høyde og lengde. Hadde det ikke vært for at man blir sittende litt skjevt fordi fothvileren stikker lenger ut enn gasspedalen, hadde ergonomien vært upåklagelig. På grunn av kupeens bredde er det god plass mellom setene. Kupéen er utstyrt med en rekke små oppbevaringsrom, og hanskerommet på hele 17,5 liter har mulighet for kjøling.

307 tilbys i en rekke varianter, men det er XS- og XT-modellene
med 1.6-literen som forventes å bli volummodellen. XS har aluminiumdekor innvendig, stoffseter og kan fås både som tre- og femdørs. Den mer klassiske XT har tredekor, velurseter og kommer bare i femdørsutgave. Den fremre delen av dashbordet har en blank overflate som på solrike dager gir gjenskinn i den store frontruten. Begge versjonene har automatisk klimaanlegg, elektrisk drevne sidespeil, kjørecomputer og original radio/ CD-spiller som standard.

Peugeots ambisjoner om bli en av Norges fem mest solgte biler, vil nyte godt av lanseringen av 307. Å ta markedsandeler med denne bilen burde være enkelt. Når stasjonsvognen kommer om cirka ett år, vil 307 bli enda mer aktuell på det norske markedet.

DETTE ER PEUGEOT 307 XS:

Lengde:Bredde:Høyde:Akselavstand:Sporvidde f/b:Bagasjeromvolum:Tankvolum:
Powered by Labrador CMS