Peugeot 307 SW

Den kompakte stasjonsvogna byr på både komfort og gode kjøreegenskaper. 307 SW scorer poeng jevnt og trutt i vår test.



Publisert Sist oppdatert

Peugeot 307 SW

Innledning

Peugeot 307 SW. Med 307 SW har Peugeot forsøkt å plassere seg i en slags mellomklasse mellom flerbruksbil og stasjonsvogn. I praksis er den nok mest stasjonsvogn, men byr på en del av flerbruksbilens fleksible løsninger, noe den tjener på i sammenligningen med de andre.

Det er nå rett før Peugeot lanserer 307’ens etterfølger, 308, likevel er det bemerkelsesverdig hvor godt 307 holder følge med nykommerne. På mange måter fremstår denne bilen som et slags minste felles multiplum for resten av bilene i testen, den er komfortabel samtidig som den er svært kjøreglad.

Motoren i 307 yter 109 hester og gir til tross for sine 1,6 liter en god følelse av nok kraft over ganske store registre. Det gjør at bilen er fleksibel og behagelig å kjøre, både på landevei og i byen. Motoren, som er utviklet av PSA-konsernet, brukes i flere merker, og finnes blant annet i Volvos mindre biler og hos Citroën. Akkurat nå er den trolig den beste av de små dieselmotorene på markedet når man ser på kombinasjonen av forbruk og kraft.

Til tross for mindre volum er det lite merkbar forskjell i kraften i denne om man sammenligner med 1,9-literen til Golf og Octavia. Girkassen kjennes også noe mer upresis ut, men fungerer helt utmerket – og her er det nok mye "smak og behag".

"Kjøreglede" er en god beskrivelse av 307. Til å være en bil som ikke primært er laget for å underholde eieren, går den til angrep på svingete veier med stor appetitt og glede. Ofte er det imidlertid slik at biler som
elsker svinger ikke er like glade i brostein og trikkeskinner, men 307 byr på den beste komforten av de fire bilene i testen.

Sikkerhetsmessig kommer 307 noe dårligere ut enn sine konkurrenter. Bilen fikk fire stjerner i EuroNCAP da den ble testet, men har likevel det meste av det sikkerhetsutstyret man forventer å finne på en slik bil.

Når man første gang kikker inn i lasterommet på 307 SW virker det mindre enn det i virkeligheten er. Delvis skyldes dette en slags fleksibel gardin som henger ned rett bak setene, men også det at bilen laster høyere enn de andre i testen bidrar til at man kan bli lurt visuelt.

Ettersom bilen har nært slektskap til flerbruksbiler, kan den skilte med bakseter som kan flyttes frem og tilbake, og disse setene er også enkeltseter som gjør at man kan ta seter helt ut, og velge andre løsninger.

Ulempen får man i at det midterste setet bak blir for smalt for en voksen person, og at det ikke er behagelig å bli sittende mer på tvers i baksetet. Den noe mer oppreiste sittestillingen gjør at beinplassen blir bra, også i baksetet.

Kombinasjoner av egenskaper gjør 307 SW til en bil som til tross for alder holder seg svært godt, noe som også burde gjøre den til en attraktiv kandidat for den som er på jakt etter en brukt bil.

FØRERMILJØ 7
Ryddig, litt preget av alderen.
PLASS 8
Høyere bil gir god plass.
KOMFORT 9
Gode seter – minst støy.
KJØRING 8
Flott kombinasjon av sportslighet og komfort.
MOTOR/FORBRUK 9
Beste motoren i klassen.
SIKKERHET 8
Fire stjerner i EuroNCAP.
PRIS/UTSTYR 9
Kampanjepriser på utstyr gir mye bil for pengene.
SUM 58

Kampanjepriser på utstyr gir mye bil for pengene.

LES VIDERE:
- Kia Cee'd
- Skoda Octavia- Volkswagen Golf
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS