Mazda Demio og 323

Med den lille flerbruksbilen Demio og en ny 323 skal Mazda ta tilbake sine tapte markedsandeler.

Publisert

Demio
Demio

Først publisert i BIL 9 - 1998.

Etter en periode med dårlig salg og modeller som ikke falt i smak hos norske kunder, ser det bedre ut for Mazda. I fjor kom endelig 626 som stasjonsvogn og nå kan også 323 og Demio friste bilkjøpere på jakt etter god plass.

Demio
Størst forventninger har Mazda til Demio. Dette er en liten og rimelig flerbruksbil med plass til fem personer. Fleksibel er honnørordet når det gjelder flerbruksbiler, og Mazda vil ikke være dårligere enn andre. Baksetet kan flyttes 12 cm frem og tilbake, slik at man kan velge mellom benplass for passasjerene, eller mest mulig bagasje. Ryggen på baksetet kan legges ned, både forover og bakover. Legger man også ned forseteryggene, får du to "senger" på 203 cm. Rette linjer dominerer designet. Det firkantede karosseriet gir god innvendig plass, den utvendige størrelsen tatt i betraktning. Takhøyden er det ingen ting å utsette på. Laster du opp til vinduet er det plass til 330/365 liter bagasje, avhengig av om baksetet er i fremre eller bakre posisjon.

Demio kommer med to motorer, men Mazda regner ikke med å selge så mange biler med den minste motoren på 63 hester. Ettersom det er bare 5.000 kroner mer for 1,3-literen med 72 hester, vil nok de fleste velge denne. Da får du også elektriske vindusheiser med på kjøpet. Interiøret er enkelt, men praktisk. Mazda har faktisk fått plass til både kollisjonspute, hanskerom og en hylle stor nok for kaffekopper i dashbordet foran passasjeren. I tillegg er det egne koppholdere både foran og bak. Du sitter litt høyere enn i en vanlig småbil. Rette sider og store glassflater gjør kupéen lys.

323
Den nye 323 er litt kortere enn forgjengeren. Foreløpig vil 323 bli å få som 4-dørs sedan og 5-dørs kombikupé. Den sist nevnte beholder F-betegnelsen, men er langt mer rommelig og praktisk en forrige F-utgave. 323F ligner nå mer på en liten stasjonsvogn og laster 356/716 liter bagasje med baksetet oppe/nede. Den nye 323 er bygget på samme plattform som 626, akselavstanden er derfor den samme. Men med en lengde på 431 cm, er 323 sedan 27 cm kortere. 323F nøyer seg med 420 cm. Bakhjulsopphenget er nå forenklet i forhold til tidligere 323-modeller og har fjærben i kombinasjon med langsgående bærearmer og torsjonsaksel.

Motorene har ikke forandret seg mye. Man kan fremdeles velge mellom tre motorer med enkel overliggende kamaksel og 16 ventiler. Enten en 1,3 liter på 75 hk, en 1,5-liter på 90 hk eller en 1,8-liter på 115 hk. Utstyrsnivået øker kraftig. ABS, antispinn (ikke LX), elektrisk drevne speil og vinduer, sidekollisjonsputer foran og tre-punkts sikkerhetsbelte på alle plasser er standard. Likevel vil prisene gå noe ned. 323F 1,3 LX vil koste 174.900 kroner. En 1,5 GLX må man ut med 184.900 og 1,8 GLX starter på 211.900 kroner. Dagens 323 vil fremdeles bli å få som 3-dørs kombikupé. Neste år kommer Mazda med en 323 stasjonsvogn/flerbruksbil.

DETTE ER MAZDA DEMIO:

Lengde: 380,8 cm. Br.:167,0 cm. Høyde:153,5 cm. Aks.avst.: 239,0 cm. Sporv. f/b: 142,0/141,8 cm. Bagasjeromvolum: 330 liter (ECIE). Tank: 43 liter.
Drivstofforbruk i henhold til 93/116/EU.

DETTE ER MAZDA 323:

Lengde: 431,5 cm. (420,0 cm ) Bredde:170,5 cm. Høyde:141,0 cm. (142,0 cm) Aks.avst.:261,0 cm. Sporvidde f/b:147,0/147,0 cm. Bagasjeromvolum: 416 (356) liter (IECIE). Bensintank: 64 liter.
Data for 323F 5-dørs kombikupé i ( ). Drivstofforbruk i henhold til 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS