-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Konklusjon
Det er jaggu ikke lett å velge mellom disse fire bilene. Alle har de sterke sider og marginene er små, adskillig mindre enn vi hadde ventet da vi startet testen. Når det gjelder sikkerhetsutstyr er alle godt forspent. Mondeo og Avensis har hodekollisjonsputer, mens stabilitetskontroll er standard i Mondeo og Passat. Etter vår mening er stabilitetskontroll viktigere enn hodekollisjonsputer. Vi kjører tross alt noen måneder på glatte vinterveier i dette landet, og har en opplevd hva stabilitetskontroll kan bety for kjøresikkerheten, må vår bil ha stabilitetskontroll.
Ingen fare, Mondeo hadde vært vårt valg selv om vi hadde holdt stabilitetskontrollen utenfor. Ford går forholdsvis forsiktig i dørene og Mondeo er ingen store bidragsyter til nyskapning i mellomklassen. Men du verden så god denne bilen er å kjøre. På området kjøredynamikk har Forden et lite, men merkbart fortrinn. Plass er ikke noe problem, komforten er god og denne bilen føles robust.
Hadde ikke Passat hatt stabilitetskontroll, hadde den blitt vårt tredjevalg. 2-literen med 115 hk er til forveksling lik en snill dieselmotor i gangen. Flere i testlaget mislikte den blå/røde instrumentbelysningen sterkt. I forhold til de tre konkurrentene føles Passaten unødvendig tung, noe som blant annet den lange clutchvandringen og den trauste motoren bidrar til å understreke.
Peugeot 406 er blitt gammel i tralten, men den siste ansiktsløftingen og den nye og spreke 1,8-literen gjør at 406 SR gir mye bil for pengene. Med stabilitetskontroll hadde det seilt opp som en meget sterk utfordrer til Mondeo. Et litt traust interiør og seter med dårlig korsryggstøtte er blant de viktigste ankepunktene. Er ikke den lave prisen avgjørende, er kanskje den bedre og mer luksuriøst utstyrte 406 ST et godt alternativ, prislappen lyder på moderate 266.300 kroner.
Avensis er den mest lettkjørt og har den beste motoren i dette selskapet. Når den er vårt fjerdevalg er det med minst mulige margin. Litt nervøse egenskaper på sporete vinterveier og litt myk fjæring samt litt kjedelig design, er argumenter som dytter den ned på fjerdeplassen.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data