Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV
Fiat 500 EV

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Fiat 500 EV designversjon
Fiat 500 EV designversjon

Her er Fiats nye elbil

Fiat har i dag presentert sin nye 500 EV som har egenskaper til å bli en volumselger i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Dagens Fiat 500 har vært på markedet siden 2007 uten å gå gjennom de store endringene. Men når Fiat nå lanserer sin 500 EV må den betegnes som en helt ny bil.

Den er basert på en ny plattform og blir litt større enn forgjengeren med 60 mm ekstra bredde og lengde. Akselavstanden har vokst med beskjedne 20 mm, og fortsatt er den er typisk bybil med to dører og en lengde på under fire meter.

Designen er også umiskjennelig Fiat 500, selv om nykommeren ser litt mer oppblåst ut.

Fiat 500 EV lanseres som cabrio, men utgaven med vanlig tak skal ikke være langt unna.

Bilens batteripakke har en kapasitet på 42 kWt – nok til en rekkevidde på 320 km basert på WLTP-syklusen. Den kan hurtiglades på 85 kW for å fylle batteriene til 80 prosent i løpet av 35 minutter. Med 7,4 kW veggboks tar oppladingen drøye seks timer.

Motoren har en effekt på 87 kW (118 hk) og gjør at bilen akselerer til 50 km/t på 3,1 sekund og til hundre på ni. Toppfarten er 150 km/t.

Sjåføren kan velge mellom tre kjøremodi. Innstilt på «Normal» skal den ifølge Fiat oppføre seg omtrent som en bil med forbrenningsmotor. «Range» øker regenereringen ved retardasjon og gjør at det meste av bykjøringen kan styres med kun gasspedalen.

Siste modus heter «Sherpa» og reduserer elforbruket ytterligere ved å begrense toppfarten til 80 km/t, strupe gasspådraget og redusere effekten fra klimaanlegget.

Selv om bilen er lett gjenkjennelig fra utsiden er det skjedd større endringer i interiøret siden den nye plattformen tar i bruk et renere dashbord med mer eksklusive materialer.

Nye 500 EV blir også første FCA-modell med et helt nytt UConnect 5 infotainment-system.

Det innebærer blant annet en 10,25-tommers høyoppløselig skjerm med trådløs Apple CarPlay i tillegg til at det er klargjort for Android Auto. Instrumentpanelet er en sjutommers TFT-skjerm.

Nye apper skal sette brukeren i stand til å fjernstyre lading, oppvarming og kjøling mens bilen er tilkoblet strømnettet.

I første runde skal bilen tilbys som 500 EV La Prima – et høyt utstyrsnivå som blant annet inkluderer automatisk nødbrems som oppdager fotgjengere og syklister, automatisk filholder og intelligent adaptiv cruise-kontroll, ryggekamera og LED hovedlys med automatisk omstilling mellom fjernlys/nærlys.

Norske priser starter på 316.900 kroner, og du må plusse på 20.000 om du vil ha versjonen med stort hull i taket.

Den lanseres også i designutgaver med betegnelser som 500 Giorgio Armani, B.500 MAI TROPPO og 500 Kartell.

Nye 500 EV skal produseres i Torino og selges side om side med dagen polskproduserte Fiat 500 som minst skal fortsette ut 2021.

Powered by Labrador CMS